پویش تلگرامی اعدام سقراط!

در این نوشتار از «رفراندوم در تلگرام» می خوانیم. پویش تلگرامی «نه به تراریخته» را واکاوی می کنیم و می پرسیم آیا می توان پس از پمپاژ اطلاعات غلط و فریب افکار عمومی در خصوص یک مسئله استراتژیک، از پشتوانه آرای منفی آنها برای فشار بر سیاست گذران بهره برد؟

شخصی به نام «علی کرمی» پس از به راه انداختن یک گروه تلگرامی، آن را یک «کمپین مردمی» نامیده و مدعی شده است که بنا بر باز خورد این گروه، 97 درصد مردم ایران مخالف واردات، مصرف و تولید ملی محصولات تراریخته هستند. لذا با نامه پراکنی به مسئولان کشوری و لشکری در پی مانع تراشی در مسیر توسعه علمی و تکنولوژیکی کشور بر آمده است.

در حال حاضر ایران یکی از بزرگترین وارد کنندگان محصولات تراریخته در دنیا است و سال گذشته بزرگترین وارد کننده سویای تراریخته از آمریکا بوده است (1).

به نظر می رسد اتکای جمهوری اسلامی ایران به واردات مواد غذایی استراتژیک، مطبوع جریان خاصی در خارج و همینطور داخل کشور است که با پخش اخبار جعلی قصد دارند به استمرار آن دامن بزنند.

علی کرمی یکی از سرکردگان همین جریان است که در فضای مجازی سعی در انحراف افکار عمومی از واقعیت محصولات تراریخته دارد تا با پشتوانه آن بتواند به مسئولین کشور و در پویش جدید تلگرامی خود–پویش نه به تراریخته- به مقام معظم رهبری در خصوص عدم تولید ملی محصولات تراریخته فشار بیاورد.

در این نوشتار قصد داریم این پویش تلگرامی را از دو جهت بررسی کنیم: اول اینکه با ارائه شواهد نشان می دهیم اساسا چنین کمپینی جعلی است! چرا که افراد با انتخاب و آگاهی کامل عضو یک کمپین می شوند اما اعضای «کمپین نه به تراریخته» یا اکانت های فیک هستند یا در حالی عضو این گروه شده اند که به کلی از عضویت خود بی خبرند. دوم اینکه حتی با فرض پذیرش این گروه تلگرامی به عنوان یک کمپین واقعی، آیا می توان پس از پمپاژ اطلاعات غلط و فریب افکار عمومی در خصوص یک مسئله استراتژیک، از پشتوانه آرای منفی آنها برای فشار بر سیاست گذران بهره برد؟

بخش اول: عضوگیری در کمپین نه به تراریخته
عضو گیری در این کمپین نه با اطلاع و انتخاب افراد عضو شده، بلکه با قابلیت اضافه کردن عضو یا «اد» کردن در پیام رسان تلگرام صورت می گیرد! بدین صورت که یک فرد تعداد زیادی از افراد (برای مثال از لیست مخاطبین تلفن همراه خویش) را به گروه اضافه می¬کند (تصویر 1). بدین ترتیب بسیاری از اعضای این کمپین حتی از عضویت خود در این گروه بی¬خبرند (تصویر 2 و 3) و پس از خبر دار شدن مایل به ترک کمپین هستند ( تصویر 4 و 5). بنابراین کرمی ناچار است کمپین خود را چنان مدیریت کند که کسی متوجه عضویت خود در این گروه نشود. او از اعضا می¬خواهد «چت» نکنند تا دیگران گروه را ترک نکنند و به عبارت دیگر «لفت» ندهند! (تصویر 6).

تصویر 1. عضو گیری در کمپین «نه به تراریخته» با اطلاع و انتخاب افراد عضو شده نیست! بلکه یک فرد (در این تصویر فردی با اسم پروفایل این صاحبنا؟)تعداد زیادی از افراد را به گروه اضافه (اد!) می کند.

تصویر 2. بسیاری از اعضای کمپین حتی از عضویت خود در این کمپین بی خبرند

تصویر 3. سر زدن به گروه تلگرامی پویش به اصطلاح 200 هزار نفری نشان می­دهد که افراد نه با انتخاب خود بلکه توسط قابلیت تلگرام به این گروه مجازی اد می شوند و سپس ادمین گروه با ادعاهای پوپولیستی و به کارگیری جاذبه ترس یا ترفندهای دیگر تلاش می کند تا اعضای اد شده را حفظ کند.

تصویر4. بسیاری از اعضای کمپین نه به تراریخته پس از خبر دار شدن از عضوبت خود مایل به ترک آن هستند.

 

تصویر 5. آقای کرمی با راه اندازی یک گروه در تلگرام آن را یک «کمپین» معرفی کرده که اعضای آن با محصولات تراریخته مخالف هستند. این در حالیست که اعضای این به اصطلاح کمپین از عضویت خود بی خبرند و  پس از با خبر شدن بلافاصله از این گروه خارج می شوند.

تصویر 6. اعضای گروه از عضویت خود در این به اصطلاح کمپین بی خبرند. گفتگو در گروه هم به همین علت ممنوع است.


سوال این است آیا کسانی که با میل و انتخاب خود و با هدف پیگیری یک درخواست، عضو یک کمپین شده-اند بخاطر گفتگو کردن دیگر اعضا، کمپین را ترک می¬کنند؟!! واقعیت این است که آقای کرمی می¬خواهد با رساندن اعضای یک گروه تلگرامی به دویست هزار نفر ادعا کند که همه آنها مخالف محصولات تراریخته هستند. در حالی که اکثریت آن ها حتی نمی¬دانند تراریخته چیست! (تصویر 7).

تصویر 7. آقای کرمی می خواهد با رساندن اعضای یک گروه تلگرامی به دویست هزار نفر ادعا کند که همه آنها مخالف محصولات تراریخته هستند. در حالی که اکثریت این اعضا حتی نمی­دانند تراریخته چیست! چه برسد به اینکه مطالبه آنها مخالفت با تراریخته باشد!

علاوه بر این، سر زدن به پروفایل های اعضای این به اصطلاح کمپین نشان می¬دهد که بسیاری از آنها به طور کلی از تلگرام خارج شده¬اند و مدت زیادی است که از آن استفاده نمی¬کنند! اعضایی که در پروفایلشان تنها عبارت “LAST SEEN A LONG TIME AGO” وجود دارد! (تصویر 8). این اکانت¬های خریداری شده یا بی¬خبر از ماجرا که حتی دیگر از تلگرام استفاده نمی¬کنند(!) اعضای کمپین دویست هزار نفری کرمی هستند که قرار است علیه تولید ملی محصولات تراریخته به مقامات و مسئولین کشور فشار بیاورند.

تصویر 8. رجوع به قسمت اطلاعات کمپین «نه به تراریخته» نشان می­دهد که بسیاری از آنها مدتهاست از پیام رسان تلگرام استفاده نمی­کنند. به عبارت last seen a long time ago در هر پروفایل توجه کنید. این اکانت­های خریداری شده و بی خبر از ماجرا که حتی دیگر از تلگرام استفاده نمی­کنند، اعضای کمپین دویست هزار نفری کرمی هستند که قرار است علیه تولید ملی محصولات تراریخته به مقامات و مسئولین کشور فشار بیاورند!

این یکی از دلایل عدم تناسب بین تعداد بازدید های پست های این کمپین با تعداد اعضای آن است. تصویر 9 پستی را در این گروه نشان می‌دهد که با وجود ادعای 140 هزار نفر عضو، تنها 296 بازدید داشته است. اما اعضای معدود واقعی باقی مانده که از عضویت خود مطلع هستند نیز به واقع هیچ اطلاعاتی در خصوص محصولات تراریخته و مهندسی ژنتیک ندارند (تصویر 7) و پس از عضویت قرار است اطلاعاتی کسب کنند که با پمپاژ اخبار کذب، جعلی و غیر علمی در مورد محصولات تراریخته مواجه می شوند ( با سر زدن به این کمپین می توانید انبوه اخبار و اطلاعاتی که از اساس غیر علمی هستند و به طور یکجانبه و مغرضانه علیه مهندسی ژنتیک در اختیار مخاطب غیر متخصص قرار داده می شود را ببینید).

 تصویر9. یکی از پست های به اشتراک گذاشته شده در کمپین نه به تراریخته. این پست تنها 296 بازدید داشته است. در حالی که ادعا می شود این گروه بیش از140 هزار نفر عضو دارد! تعداد بازدیدهای پست های این گروه تلگرامی بسیار کمتر از انتظار است.

 

بخش دوم: رفراندوم در تلگرام!
در گروه تلگرامی «پویش نه به تراریخته» اطلاعات کذب و غیر علمی جهت تخریب محصولات تراریخته یا حتی تخریب پژوهشگران عرصه مهندسی ژنتیک به طور مداوم منتشر می شود. از آنجا که مخاطبین در علم بیوتکنولوژی صاحب تخصص نیستند، کرمی می تواند تنها با کلید واژه «سرطان» از ترس مخاطبین در مورد سلامت خود و خانواده اعضای محدود واقعی گروه سو استفاده کند. بدون اینکه در مورد اظهارات بی اساس خود مجبور به ارائه کوچکترین مستندی باشد.
در واقع اعضای معدود واقعی باقیمانده در کمپین در شرایطی ماندن در کمپین را «انتخاب» می کنند که هیچ شناخت علمی از مهندسی ژنتیک گیاهان و محصولات تراریخته ندارند.

روشن است که برای هر انتخاب درستی نیاز به شناخت جوانب و گزینه های احتمالی است تا امضاکننندگان با انتخاب گزینه های در دسترس شان بهترین را انتخاب کنند. این موضوع اصل اساسی و در عین حال ضعف اساسی دموکراسی های لیبرال و دروغین است، که کرمی با الهام گرفتن از آنها تصمیم گرفته است مقوله های تخصصی را در فضاهای مجازی به رای گیری بگذارد! در همین دموکراسی هاست که سقراط ها با آرای عمومی به قتلگاه می روند. زیرا ابتدا افکار مردمان توسط تبلیغ رسانه ای مسموم می شود.

در مورد فناوری های جدید و بدیع نیز وضعیت متفاوت نیست. باید به دانشمندان و متخصصین امر تریبون کافی داده شود تا مردم به درستی با موضوع آشنا شوند. منتقدان یک فناوری جدید باید در چهار چوب علم و بدون توسل به شیوه های عوامفریبانه و پناه بردن به روش هایی مثل جاذبه ترس انتقادات خود را مطرح کنند. مدعی العموم نیز باید در برابر جریان های شایعه ساز بایستد.

امروز به مدد حمایت قانون و رهبر معظم انقلاب به عنوان رهبری دانش دوست نظام جمهوری اسلامی در توسعه علوم جدید، گروهی از دانشمندان سرزمین مان برای جلوگیری از وابستگی به محصولات استراتژیک کشاورزی، دست به کار شده اند و فناوری مهندسی ژنتیک و تولید ملی محصولات تراریخته را همانند دانش هسته ای و شبیه سازی بومی کرده اند.

کسانی که با سوء استفاده از احساسات مردم در پیام رسان تلگرام عضو گیری کرده و آن را موذیانه و مجرمانه «رفراندوم ملی» معرفی کرده اند، حتما پاسخگوی مراجع قانونی و قضایی نظام خواهند بود.

به فرض مخالفت گروهی از مردم با تولید ملی محصولات تراریخته تحت تاثیر شانتاژهای پروفسور نمایان، پژوهشگران این حوزه آماده مناظره علمی با مخالفان تولید ملی محصولات تراریخته هستند. جامعه علمی از رسانه ملی می خواهد که مناظره دانشمندان و مخالفان به کار گیری فناوری مهندسی ژنتیک در کشاورزی را -برای شفاف سازی افکار عمومی در خصوص محصولات تراریخته- به طور کامل پوشش دهد تا مگر مردمسالاری دینی ما از آفت لابی های جریان های نفوذی در امان باشد.

در این باره بیشتر بخوانید:

گام آخر نظریه‌پردازان عقب ماندگی / پویش نه به تراریخته با هدف فشار به مقام معظم رهبری

پوپولیسم علیه فناوریهای نوین

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.