استفاده از نانوذرات لیپیدی برای تولید واکسن RNA

محققان MIT نانوذرات لیپیدی ساختند که می‌تواند RNA را کپسوله کرده و در بدن محافظت کند، این ساختار برای تولید واکسن‌های RNA مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بیوتکنولوژی ایران به نقل از ایرنا، پژوهشگران یک سری از نانوذرات را توسعه دادند که می‌تواند RNA را کپسوله کرده و رهایش موثر واکسن را بهبود دهد. این گروه تحقیقاتی نشان دادند که نانوذرات لیپیدی را می‌توان برای رهایش واکسن RNA مورد استفاده قرار داد و اطمینان پیدا کرد که این ترکیبات به سلول‌های ایمنی رسیده و موجب تولید پروتئین موردنظر می‌شود.

پژوهشگران موسسه فناوری ماساچوست (MIT) در مسیر ساخت واکسن، اقدام به تولید این نانوذرات لیپیدی کردند. آن‌ها معتقدند که این نانوذرات می‌تواند نقش کمک‌کننده برای افزایش اثربخشی درمان را داشته باشد. این روش روی موش‌های آزمایشگاهی مورد استفاده قرار گرفته است و تحقیقات نشان داده که واکسن RNA با موفقیت می‌تواند مانع از رشد تومور ملانیا شود.

دانیل اندرسون استاد موسسه فناوری ماساچوست می‌گوید: «یکی از کلیدی‌ترین کشف‌های این پروژه آن است که شما می‌توانید با استفاده از نانوذرات لیپیدی RNA را رهاسازی کنید و با این کار سیستم ایمنی بدن فعال می‌شود.»

آزمایشگاه اندرسون پیش از این موفق به رهایش RNA و DNA با استفاده از نانوذرات لیپیدی شده بود. این نانوذرات لیپیدی قطرات بسیار کوچکی هستند که می‌توانند مولکول‌های RNA را محافظت کنند و آن‌ها را تا رسیدن به مقصد مشایعت نمایند.

براساس اطلاعات این تیم تحقیقاتی، می‌توان این نانوذرات لیپیدی را با ساختارهای مختلف سنتز کرد و آن‌ها را مورد مطالعه قرار داد تا مشخص شود که کدام ساختار اثربخشی بیشتری دارد. این گروه تحقیقاتی نشان دادند که نانوذرات با ساختار کروی می‌تواند سیستم ایمنی بدن را فعال و مسیری به نام STING را در بدن تحریک کند. زمانی که این برانگیختگی اتفاق افتاد، سلول‌های ایمنی بدن ماده‌ای ایجاد می‌کنند که موجب فعال شدن سلول‌های T می‌شود.

RNA جایگزینی برای واکسن‌های DNA بوده که قادر است به داخل هسته سلول‌ها نفوذ و آن‌ها را فعال ‌کند. زمانی که RNA وارد سلول‌های ایمنی بدن شد پروتئینی تولید می‌شود که به سطح سلول‌های T می‌چسبد و آن‌ها را فعال می‌کند.

نتایج این پروژه در نشریه Nature Biotechnology به چاپ رسیده است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.