قرن بیست و یکم قرن طلایی محصولات بیوتکنولوژی

دبیر اولین نشست تخصصی زیست فناوری کشاورزی با بیان اینکه کاربردهای تراریخته در مواد غذایی و خوراک دام است، در خصوص فواید تولید محصولات تراریخته به افزایش محصولات اساسی غذایی، کاهش فشار بر منابع طبیعی، کاهش مصرف نهاده‌ها، استفاده از منابع غیرقابل استفاده، کاهش هزینه‌ها و افزایش سود کشاورزان اشاره کرد.


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بیوتکنولوژی ایران به نقل از خبرگزاری فارس، اولین نشست تخصصی زیست فناوری کشاورزی، با حضور اساتید دانشگاه، دانشگاه شهید بهشتی تهران و دانشگاه علوم پزشکی امروز در سالن آمفی تئاتر شهدای گمنام دانشگاه کشاورزی ساری برگزار شد.

این نشست برای بار اول با همکاری ستاد توسعه زیست فناوری کشور و دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی استان مازندران برگزار شد. علی دهستانی دبیر اولین نشست تخصصی زیست فناوری کشاورزی در ابتدای این نشست اظهار کرد: هدف از برگزاری این نشست آشنایی بیشتر مردم و مخاطبان با محصولات تراریخته و مرور وضعیت محصولات تراریخته در ایران و کل دنیا است.

وی به تعریف مفاهیم مهمی چون ژن، دستورژی ژنتیکی، انتقال ژن، افزایش یا خاموشی ژن رداخت و اظهار کرد: تفاوت‌هایی بین روش‌های به‌نژادی سنتی و مهندسی ژنتیک وجود دارد، که این اختلاف در بحث‌های انتقال ژن، ساختار ژنتیکی، استفاده از واسطه‌ها، فناوری جدید و تغییرات بزرگ است.

دهستانی خاطرنشان کرد: کاربردهای تراریخته در مواد غذایی و خوراک دام است که در ایران نزدیک به دو دهه  استفاده می‌شود و شاهد تحول فناوری تراریخته در این مدت بودیم، عمده گیاهان تراریخته در دنیا؛ سویا، ذرت، کلزا و پنبه هستند که به صورت مستقیم و غیرمستقیم استفاده می‌شوند، البته میوه‌ها و سبزیجاتی چون پاپایای مقاوم در هاوایی و بادمجان مقاوم به حشرات در هند تولید شدند.

وی اضافه کرد: در اکثر کشورها سازمان‌هایی چون سلامت بهداشت، محیط زیست و کشاورزی از نهادهای تصمیم‌گیر در این زمینه هستند‌، با مروری بر وضعیت کشورهای مختلف در بخش تولیدات تراریخته درمی که همه دچار نوساناتی شدند.

دهستانی گفت: کشور آمریکا اولین کشور تولیدکننده محصولات تراریخته بوده و استقبال عمومی مردم آن در این بخش زیاد شده است، اکثر محصولاتشان تراریخته است، در اروپا هم تولید می‌شود که برچسب گذاری محصولاتش الزامی است.

این مسؤول یادآور شد: با اشاره به اینکه در کشور نیوزیلند محصولات تراریخته را مصرف می‌کنند، گفت: در کل کشورهای که زمین کشاورزی زیادی دارند استقبال بیشتری در بخش تولید محصولات تراریخته دارند،.در مورد وضعیت پژوهش در ایران آمار دقیقی نداریم ولی دهه ۸۰ اوج فعالیت‌های تراریخته در ایران بود که الان فاصله گرفتیم و نیاز به جبران است.

وی گفت در خصوص فواید تولید محصولات تراریخته به افزایش محصولات اساسی غذایی، کاهش فشار بر منابع طبیعی، کاهش مصرف نهاده‌ها، استفاده از منابع غیرقابل استفاده، کاهش هزینه‌ها و افزایش سود کشاورزان اشاره کرد.

دهستانی گفت: مخالفان این طرح هم دلایلی چون انحصار کشورها و دولت‌های بزرگ، حذف کشاورزان خرد، نامتوازن شدن مناسبات و قدرت‌های جهانی در تولیدات غذایی، کاهش تنوع زیستی، افزایش آلودگی محیط زیست، فرار ژن، صدمه به موجودات مفید غیر هدف، ایجاد مقاومت و آثار سوء بر سلامتی اشاره کرد.

دبیر این نشست تخصصی افزود: بر این اساس طبق تحلیل می‌توان گفت که نگرانی که در برخی افراد مورد محصولات تراریخته در ایران ایجاد شده است، بخاطر عدم آگاهی  به فرآیند تولید این محصولات و نوهراسی غذایی است. همچون نگرانی هایی که قبلا در خصوص جوش شیرین، پالم یا شیر پاستوریزه وجود داشت.

در ادامه دکتر شعبانعلی خداشناس در مورد چشم‌انداز بازار و تحقیقات زیست فناوری پزشکی در جهان در مورد وضعیت بازار بیوتکنولوژی پزشکی در دنیا و میزان تجارت و محصولاتش مطالبی را عنوان کرد و گفت: در ایران در سال ۲۰۱۱، بوتاکس به ارزش ۵۰ میلیارد تومان وارد شد با اینکه در کشور تولید داریم، ما خودمان می‌توانیم در این بخش تولیدات بهتری داشته باشیم.

وی افزود: بیوتکنولوژی علمی است که بیش از ۴ هزار سال قدمت دارد، بیوتکنولوژی مدرن از سال ۱۹۲۰ با کشف پنی‌سیلین آغاز شد در پی آن اولین شرکت در سال ۱۹۷۶ در دنیا با نام جینتک به ساخت انسولین، پنیسیلین و غیره پرداخت که درآمد بالایی کسب کرد، قرن بیست و یک را قرن طلایی این محصولات نامیدند که دوبرابر بودجه کشور ایران در ۲۰۱۱ دارو در دنیا فروختند نرخ رشد آن ۱۵ درصد در سال است که بیش از نرخ رشد جهانی است.

وی گفت در خصوص فواید تولید محصولات تراریخته به افزایش محصولات اساسی غذایی، کاهش فشار بر منابع طبیعی، کاهش مصرف نهاده‌ها، استفاده از منابع غیرقابل استفاده، کاهش هزینه‌ها و افزایش سود کشاورزان اشاره کرد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.