سخنان رییس‌جمهور در نمایشگاه دستاوردهای شرکت‌های دانش‌بنیان

رئیس‌جمهور از نمایشگاه دستاوردهای شرکت‌های دانش‌بنیان در پارک فناوری پردیس بازدید کرد.

به گزارش روابط عمومی پارک علم و فناوری به نقل از پارک علم و فناوری البرز، آقای دکتر روحانی پس از بازدید از پارک علمی- فناوری پردیس و نمایشگاه شرکتهای دانش بنیان در سخنانی در جمع مدیران و مسئولان این شرکت ها از تحولات و اقدامات مثبت و رو به رشد صورت گرفته در این مجموعه تقدیر کرد.

وی با ابراز خرسندی از حضور در مجموعه پارک علمی- فناوری و آشنایی نزدیک با اقدامات استادان، دانشجویان و مدیران این مرکز در روزهای آغازین دهه پنجم حرکت انقلابی مردم ایران و در ایام سالروز میلاد حضرت فاطمه زهرا (س) از پارک فناوری به عنوان مرکزی ارزشمند برای تحولات بسیار خوب علمی نام برد.

آقای دکتر روحانی گفت: کار بسیار خوب و بزرگی در این پنج سال انجام گرفته که بیشترین بار آن بر دوش دانشگاه ها و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بوده است.

وی افزود: آقای دکتر ستاری و همکارانش و همه دستگاهها و سازمانهایی که شبانه روز تلاش کردند توانستند زیربنای لازم را برای این حرکت به وجود آورند.

رئیس جمهور گفت: اولین زیربنای آزادی، اندیشه است و اگر این زیربنا حاصل نشود و اگر محیط آزاد برای فکر و طرح فراهم نشود کارها به خوبی پیش نخواهد رفت.

آقای دکتر روحانی با اشاره به اینکه علم پایه فناوری است و فناوری یکی از میوه های علوم به شمار می رود افزود: اگر فناوری می خواهد سرعت پیدا کند باید دانش های پایه ما رشد کند.

رئیس جمهور گفت: اگر در زمینه پایه ما رشد پیدا نکنیم ستون های اصلی برقرار نمی شود تا ساختمان روی آن ساخته شود.

آقای دکتر روحانی افزود: اگر بناست علم و دانش پیشرفت کند پایه اصلی آن آزادی و محیط مناسب است و شما اگر استاد را آزاد نگذارید برای اینکه بیندیشد، سخن بگوید و اظهار نظر کند و دانشجو را آزاد نگذارید که سخن بگوید و حرف بزند و نظر بدهد، امکان پیشرفت وجود ندارد.

وی اضافه کرد: پیشرفت از آزادی شروع می شود و پیشرفت علم و دانش و فناوری از آزادی و محیط مناسب آغاز می گردد.

رئیس جمهور­ با تاکید بر لزوم آماده سازی زیرساخت های فیزیکی و حقوقی برای رشد فناوری گفت: دولت و مجلس باید زیرساخت های حقوقی و مقرراتی لازم را برای رشد دانشجو، تحقیقات و فناوری فراهم کنند.

آقای دکتر روحانی با اشاره به سطح بالای آزادی در دوره های پیشین حوزه های علمیه تصریح کرد:­­ در آن زمان می دیدیم که یک عالم و استاد به راحتی نظرات­­ تمامی علمای بزرگ را نقد می کند.

وی افزود:­ گاهی مدرسی در کرسی درس به راحتی نظریه ای را که علما و فقها­ از پیش نظر واحدی در آن داشتند رد می کند و خیلی راحت نام بزرگترین علما و فقها را می آورد و ­­می گوید­ که آنها اشتباه کردند و نظر خود را بیان می کند و در همان جلسه نیز شاگرد با ایراد اشکال به استاد می گوید که استاد اشتباه می کند.

رئیس جمهور گفت:­ فکر نمی کنم چنین آزادی ای در دانشگاه های ما وجود داشته باشد ، در دوران دانشجویی ما چنین آزادی در دانشگاه ها وجود نداشت که دانشجویی به این شکل روبروی استاد بایستد­ و با این طلاقت لسان­ و زبان سخن بگوید.

آقای دکتر روحانی خاطر نشان کرد: دولت ، حکومت و نظام باید زیرساخت های لازم را برای شما ( فعالان عرصه دانش ) فراهم آورد، نباید فکر کنیم که زیرساخت به معنای ساختمان ، وام­ و یا پول است بلکه اولین زیرساخت آزادی است­ و باید در محیط علمی آزادی وجود داشته باشد.

رئیس جمهور تاکید کرد: شما از محیط دانشگاه آمده و در آن محیط رشد کرده اید، دولت باید ­زیرساخت های فیزیکی را آماده کند به این معنا که اگر شما پارک فناوری دارید باید جاده ، برق ، آب و سایر زیرساخت ها را نیز داشته باشید اما مهمترین زیرساخت حقوقی است.

آقای دکتر روحانی افزود:­ اگر همه زیرساخت های فیزیکی نیز فراهم باشد اما وقتی می خواهید یک فناوری و اختراع را به ثبت برسانید ماه ها گرفتار کوچه و پس کوچه می شوید، این همان زیرساخت های حقوقی و مقرراتی است که دولت و مجلس باید آن را فراهم کند.

رییس جمهور خاطرنشان کرد: اگر ما این زیرساخت ها را از هر نظر آماده کردیم در آن محیط مناسب دانشجوی ما می تواند رشد کند، رشد دانشجو و تحقیقات و فناوری به پیوستگی و وابستگی است به این معنا که اگر ارتباط­ شما با دانشگاه ، صنعت ، تولید و بازار ضعیف باشد نمی توانید کاری از پیش ببرید.

آقای دکتر روحانی­ گفت: شما نیروی انسانی خود را از دانشگاه­ ­بگیرید، محصولتان را می خواهید به مرکز تولیدی بدهید و یا بازار؟ اینها باید به یکدیگر متصل شود.
رئیس جمهور گفت: باید بتوانیم با اندیشمندان ، محققان و متفکران در کشورهای مختلف اسلامی و غیراسلامی ، همسایگان و غیرهمسایگان در ارتباط باشیم.

آقای دکتر روحانی در ادامه سخنان خود خاطرنشان کرد:گاهی ممکن است در جمعی یک نفر از کشورهای اطراف و فردی با استعداد به جمع شما اضافه شود که تاثیرگذار باشد.

وی با بیان اینکه بسیاری از فناوریهای شما باید از کشور خارج شود افزود: آنچه در کشور ساخته می شود باید در مصارف داخلی از آن استفاده و به خارج از کشور هم صادر شود.

رئیس جمهور ادامه داد: این یکی از زیربناهایی است که دولت باید ایجاد و فضا را برای ارتباطات با جهان آماده کند.

آقای دکتر روحانی گفت: هم اکنون در شرایطی هستیم که از طرفی فشار و تحریم وجود دارد و کشورهایی نیز هستند که اگر بخواهند پیشرفت ما را کند کنند راه آن تحریم و بستن راههاست و این اتفاق ضمن مشکلاتی که برای ما ایجاد می کند انگیزه هم ایجاد می کند.

وی اضافه کرد: در شرایطی که قطعاتی که می خواستیم به راحتی وارد می کردیم و امروز نمی توانیم آن کار را انجام دهیم فضایی ایجاد می کنند که سریع تر روی آن بخش کار کنیم.

آقای دکتر روحانی تصریح کرد: به آقای ستاری تاکید کردم در بخشی از صنعت ما مشکلاتی وجود دارد که امروز برخی از شرکت های فناورانه گله دارند که محصول داریم اما برخی از صنایع ما جرات استفاده از این محصول را ندارند.

رئیس جمهور افزود: وقتی به یکی از وزرا توصیه می کردیم دستگاهی را از داخل خریداری کند پاسخ داد اگر این دستگاه خراب شود چه کسی پاسخگوی آن خواهد بود و این موضوع را باید بپذیریم.

رئیس جمهور گفت: در بحث فعالیت های فناورانه یکی از کارهای دولت ریسک پذیری است تا در راستای آن شرکت های فناور هم بتوانند فعالیت خوبی داشته باشند.

آقای دکتر روحانی افزود: مسئولان باید این نکته را بپذیرند که اگر از نوآوری خوب استفاده کنند شاید کمتر دچار اشتباه و اشکال شوند البته به این نکته هم باید توجه داشته باشیم که شاید 10 مورد را اشتباه انجام دهیم و باید سعی کنیم این اشکالات را برطرف کنیم.

رئیس جمهور با اشاره به فعالیت های زمان جنگ گفت: ما در زمان جنگ ماهها تلاش می کردیم که یک موشک را بسازیم و شهید ستاری نیز در این زمینه پیشگام بود اما یک اشکال مانع می شد تا بتوانیم به هدف برسیم.

آقای دکتر روحانی افزود: آدم اشتباه می کند بنابراین باید راه حل درست را برای آن اشتباه پیدا کند، خطاها و اشتباه در فناوری ها وجود دارد و ما باید ریسک پذیر باشیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه یکی از کارهای دولت ریسک پذیری است، گفت: این فعالیت دولت موجب می شود که شما شرکت های دانش بنیان فعالیت بهتری داشته باشید، باید دولت در همه جا، در مالیات، بیمه و ارایه خدمات به این شهرهای صنعتی و فناوری کمک کند البته باید مالیات، بیمه و چنین اماکنی در کنار این شهرها مستقر شود.

وی افزود: ما باید بتوانیم خدمات را بیاوریم تا در چنین شهرک های صنعتی و فناورانه راحت تر فعالیت شکل بگیرد و مسیر مشخص شود.

رئیس جمهور در ادامه اظهارداشت: هم اکنون شاهدیم که برخی شهرکها، نوزاد و کودک هستند بنابراین نباید از همه آنها یک طور مالیات گرفت باید شرایط برای شرکت هایی که باید مالیات پرداخت کنند مشخص شود چنانچه مثلا در یک برهه از زمان و یا در یک محدوده کاری و یا شرکت هایی که محصولات خود را صادر می کنند باید بیمه بپردازند و سایر شرکت ها از این موضوع منتفی شوند.

رئیس جمهور گفت : توسعه علم و فناوری بدون مرز است و کشورهایی که مانند آمریکا برای همه چیز دیوار می سازند به موفقیت نخواهند رسید.

آقای دکتر روحانی در ادامه سخنان خود در جمع مدیران شرکت های دانش بنیان در پارک فناوری پردیس افزود : در همه جای دنیا علم بدون مرز است و در فناوری، قرار دادن مرز معنا ندارد چنانکه می بینیم در بسیاری از کشورها که به فناوری خاصی دست پیدا می کنند که منتهی به تولید می شود، صد درصد ایده ، قطعه و امکانات مربوط به یک کشور، یک فرد یا یک شرکت نیست.

وی گفت : در کشور ما هم شرایط به همین ترتیب است ممکن است بشود قطعه ای تولید کنیم اما به لحاظ هزینه به صرفه نباشد و بهتر است که آن قطعه را وارد کنیم.

آقای دکتر روحانی ادامه داد : نخبگان و دانشمندان ما بسیاری از قطعات و فناوری را در جای دیگر استفاده می کنند که نشان می دهد باید ارتباط با دنیا به صورت سهل برقرار شود و این در حالی است که برخی کشورها همچون آمریکا به فکر کشیدن دیوار افتاده اند.

وی تاکید کرد : در آمریکا اجازه صدور روادید برای علم و برای سفر یک محقق به ایران داده نمی شود و دیوار می کشند آنها نمی دانند که تمام پیشرفتهایشان در سایه این بوده که سالهای سال هیچ دیوار و مرزی نداشته اند.

رئیس جمهور تصریح کرد : در آمریکا تعداد زیادی از نخبگان ایرانی و نخبگان ملیت های مختلف مشغول کار هستند که البته زمانی به این کشور سفر کرده اند که هیچ دیواری وجود نداشت.

وی تاکید کرد : هر کشوری که داخل خود دیوار نداشته باشد پیشرفت می کند و صاحب فناوری های نوین می شود.

آقای دکتر روحانی افزود : حضور در میان نخبگان نشاط آفرین است و بالاترین نشاط را کسانی دارند که به خلق می رسند یعنی می توانند تولید کنند که از صفات خداوند خالقیت ، علم ، جود و مهلت دهنده بودن است ؛ خدا مهلت می دهد چنانکه در قرآن می فرماید “الی اجلٍ مسمی” یعنی طرف اگر خطا می کند می گویند ماه رمضان برای جبران و توبه هست و معمولا می گذارد پس از اینکه همه تجربه ها را انسان کسب و همه فرصت ها را از طرف خدا دریافت کرد بعد مجازات می کند.

وی گفت : ما باید همه فرصت ها را به نسل جوان بدهیم ممکن است در یک فناوری اشتباهی صورت بگیرد ، اشکالی ندارد از اول شروع می کنیم چنانکه در زمان جنگ نیز کارهایی را با هزینه های زیاد انجام می دادیم ، به نتیجه نمی رسید اما وقتی فرصت می دادیم و با فکر بیشتر کار پیش می رفت نتیجه خوب هم حاصل می شد.

رئیس جمهور افزود : شرایط فعلی ما هم خوب است هم سخت، دولت از ابتدای کار در سال 92 تاکنون یکی از اعتقاداتش این بوده که علم مثل هنر ، فناوری ، اخلاق و ایمان مرز نمی شناسد و شما نمی توانید بگویید مثلا مسلمانی یک تبعه ایرانی با مسلمانی یک تبعه خارجی فرق می کند بلکه ایمان مرز ندارد همانطور که یک نقاشی خوب ، فیلم خوب و آهنگ خوب مرز نمی شناسد و از هر کجا که باشد به مرزهای دیگر عبور می کند.

شایان‌ذکر است قبل از صحبت‌های رئیس‌جمهور، آقای دکتر مهدی صفاری نیا رئیس پارک فناوری پردیس، ضمن خیرمقدم به رئیس‌جمهور و هیات همراه به معرفی فعالیت‌ها و دستاوردهای این مجموعه پرداخت و از حمایت‌های دولت تقدیر کرد.

همچنین آقای دکتر سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز بابیان رشد قابل‌توجه شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپی در دولت دوازدهم بر استمرار این روند تأکید نمود.

در ادامه خانم سحر بهمنی مدیرعامل شرکت زیست تخمیر و نوید نجات‌بخش مدیرعامل شرکت بهیار صنعت سپاهان به نمایندگی از شرکت‌های دانش‌بنیان به بیان دیدگا‌ه‌ها و راهکار‌های خود نسبت به تسریع در کمک و تسهیل ارتباط شرکت‌های دانش‌بنیان با بازار شدند.

رئیس جمهور تصریح کرد : در آمریکا تعداد زیادی از نخبگان ایرانی و نخبگان ملیت های مختلف مشغول کار هستند که البته زمانی به این کشور سفر کرده اند که هیچ دیواری وجود نداشت .
وی تاکید کرد : هر کشوری که داخل خود دیوار نداشته باشد پیشرفت می کند و صاحب فناوری های نوین می شود .
آقای دکتر روحانی افزود : حضور در میان نخبگان نشاط آفرین است و بالاترین نشاط را کسانی دارند که به خلق می رسند یعنی می توانند تولید کنند که از صفات خداوند خالقیت ، علم ، جود و مهلت دهنده بودن است ؛ خدا مهلت می دهد چنانکه در قرآن می فرماید “الی اجلٍ مسمی” یعنی طرف اگر خطا می کند می گویند ماه رمضان برای جبران و توبه هست و معمولا می گذارد پس از اینکه همه تجربه ها را انسان کسب و همه فرصت ها را از طرف خدا دریافت کرد بعد مجازات می کند .
وی گفت : ما باید همه فرصت ها را به نسل جوان بدهیم ممکن است در یک فناوری اشتباهی صورت بگیرد ، اشکالی ندارد از اول شروع می کنیم چنانکه در زمان جنگ نیز کارهایی را با هزینه های زیاد انجام می دادیم ، به نتیجه نمی رسید اما وقتی فرصت می دادیم و با فکر بیشتر کار پیش می رفت نتیجه خوب هم حاصل می شد .
رئیس جمهور افزود : شرایط فعلی ما هم خوب است هم سخت، دولت از ابتدای کار در سال 92 تاکنون یکی از اعتقاداتش این بوده که علم مثل هنر ، فناوری ، اخلاق و ایمان مرز نمی شناسد و شما نمی توانید بگویید مثلا مسلمانی یک تبعه ایرانی با مسلمانی یک تبعه خارجی فرق می کند بلکه ایمان مرز ندارد همانطور که یک نقاشی خوب ، فیلم خوب و آهنگ خوب مرز نمی شناسد و از هر کجا که باشد به مرزهای دیگر عبور می کند .

شایان‌ذکر است قبل از صحبت‌های رئیس‌جمهور، آقای دکتر مهدی صفاری نیا رئیس پارک فناوری پردیس، ضمن خیرمقدم به رئیس‌جمهور و هیات همراه به معرفی فعالیت‌ها و دستاوردهای این مجموعه پرداخت و از حمایت‌های دولت تقدیر کرد.
همچنین آقای دکتر سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز بابیان رشد قابل‌توجه شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپی در دولت دوازدهم بر استمرار این روند تأکید نمود.

در ادامه خانم سحر بهمنی مدیرعامل شرکت زیست تخمیر و نوید نجات‌بخش مدیرعامل شرکت بهیار صنعت سپاهان به نمایندگی از شرکت‌های دانش‌بنیان به بیان دیدگا‌ه‌ها و راهکار‌های خود نسبت به تسریع در کمک و تسهیل ارتباط شرکت‌های دانش‌بنیان با بازار شدند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.