مقاله انگلیسی_”سودآوری از اطلاعات اشتباه در اقتصاد توجه: پرونده ارگانیسم های اصلاح شده ژنتیکی (GMOs)

محصولات تراریخته در سراسر جهان مورد بررسی دقیق نظارتی و آزمایشات ایمنی قرار می گیرند تا به امروز 3000 دانشمند  و هم چنین سازمان بهداشت جهانی ایمنی محصولات تراریخته برای سلامت انسان و نقش آن بر محیط را مورد بررسی قرار داده و تائید کرده اند. با وجود این شواهد علمی هنوز اختلافات سیاسی و اجتماعی در مصرف محصولات تراریخته پابرجاست.
همانطور که Jeremy Rifkin  اقتصاد دان و نظریه پرداز آمریکایی، که 30 سال مبارزه با محصولات GMO در کارنامه کاری خود دارد، می گوید: می دانید مبارزه با محصولات تراریخته کجا شکل گرفت؟ در دفتر کار من. 

در اقتصاد آنچه تعیین‌کننده ارزش هر کالایی است، میزان کمیابی آن است. افزایش تصاعدی شمار رسانه‌ها و بمباران اطلاعاتی مخاطبان از سوی آنها باعث شده است که عنصر کمیاب در حوزه اقتصاد رسانه، به جای اطلاعات، توجه مخاطبان به رسانه‌ها و اطلاعات ارسالی از سوی آنها باشد. کمیابی توجه، سبب پدید آمدن نظریه جدیدی درباره ماهیت اقتصاد به نام «اقتصاد توجه» شده است. (فرهنگی و همکاران.1389). رسانه با مخاطب زنده است و مهم ترين نكته در مورد مخاطب، نوع، ميزان و تـداوم توجه او به رسانه است به این ترتيب يكـي از شـاخص هـاي اصـلي ارزيـابي عملكـرد رسانه، ميزان جذب و نگهداشت توجه مخاطبان است.

این مقاله به تعریف اطلاعات نادرست (disinformation) و اطلاعات ناقص(misinformatin) و نقش آن در کسب درآمد توسط شرکت های سودجو می پردازد. سایت هایی که با خبرهای زرد در جهت بالا بردن تعداد مخاطب خود هستند و براساس میزان بازدید تبیلغ می کنند. این مطالعه 94,993 مقاله منتشر شده در رابطه با محصولات تراریخته را آنالیز کرده است و نتایج نشان می دهد که تعداد کمی از سایت های طرفدار درمانگری بوسیله گیاهان دارویی و محالفان تراریخته بیش ترین مخاطب را داشته اند و این سایت ها اکنون بعنوان رسانه در رابطه با محصولات تراریخته به شمار می آیند و در سایر موارد هم بحث و جدل های سیاسی و اجتماعی در جهت عدم حمایت از محصولات تراریخته گام بر می دارند. این در حالیست که محصولات تراریخته در سراسر جهان مورد بررسی دقیق نظارتی و آزمایشات ایمنی قرار می گیرند و تا به امروز 3000 دانشمند و  هم چنین سازمان بهداشت جهانی ایمنی محصولات تراریخته برای سلامت انسان و نقش آن بر محیط را مورد بررسی قرار داده و تائید کرده اند. با وجود این شواهد علمی هنوز اختلافات سیاسی و اجتماعی در مصرف محصولات تراریخته پابرجاست.

همانطور که Jeremy Rifkin  اقتصاد دان و نظریه پرداز آمریکایی، که 30 سال مبارزه با محصولات GMO در کارنامه کاری خود دارد، می گوید: “می دانید مبارزه با محصولات تراریخته کجا شکل گرفت: در دفتر کار من”. نمونه ی بارز اعتراف ساخت اطلاعات نادرست. برای مخالفت با محصولات تراریخته  باید در دفتر کار بررسی انجام شود یا در آزمایشگاه و طی سال ها تحقیق؟؟؟؟ این مطالعه نشان می دهد عمده مخالفت ها از سوی طرفدارن استفاده از محصولات دارویی طبیعی( مانند روازاده ها و تبریزیان ها در کشور خودمان) است و سایت های پرطرفدار تبلیغاتی را راه اندازی کرده اند و با هزینه های گزاف سعی در پخش اطلاعات نادرست (disinformation) علیه محصولات تراریخته دارند.میلتون فریدمن اقتصاددان و برنده جایزه صلح نوبل توصیه کرده است که به منظور درک انگیزه یک فرد یا سازمان به دنبال فهم منافع شخصی آنها باشید.استفاده از این فناوری به منظور افزایش ذاتی مقاومت در برابر آفات گیاهی، نیاز به استفاده از آفت‌کش‌های شیمیایی را کاهش می‌دهد و این تهدیدی است برای فروش گسترده مواد غذایی ارگانیک. علاقه‌ی شخصی پرقدرتی برای صنعت اعتراض وجود دارد تا به تحریک جنون‌آمیز در مورد خطرات ادعایی ( اطلاعات نادرست) و یا فرضی در مورد محصولات تراریخته بپردازند. این سازمان‌های خصوصی براساس هراس بالقوه خودشان از پیشرفت‌های علمی و فناورانه و برخلاف منافع عمومی به اهداف مختلفی حمله می‌کنند. رسانه‌ها نقش کلیدی در مشروعیت بخشیدن به این سازمان‌ها دارند و حتی گاهی برخی از آنها گمراه‌کننده‌تر از جنبش‌های مخالف با فناوری هستند. اطلاعات نادرست نحوه عمل شرکت ها را تغییر می دهد. مجموعه جدیدی از رقبا وجود دارد که با حمایت از کمپین های جایگزین ( مانند کمپین سبک زندگی سالم !!!!)  از اختلال و نابسامانی بوجود آمده در نوآوری های اجتماعی و اقتصادی استفاده می کنند و سود می برند. نمونه های بارز این فناوری هراسی در کشورمان در مخالفت با تولید ملی محصولات تراریخته وجود دارند.

توضیح مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران

مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران بر این باور است که راه تعالی کشور و تامین امنیت غذایی از طریق استفاده از همه فناوری‌ها مانند کشاورزی ارگانیک، کشاورزی بومی و سنتی، کشاورزی علمی و پیشرفته و استفاده از مهندسی ژنتیک و تراریخته‌ها می‌گذرد. بنابراین جنگ دیگر افروخته‌ی بین فناوری‌های مختلف مانند اصلاح‌نباتات با ارگانیک یا موارد مشابه را فاقد اصالت تلقی کرده و بر این باور است که همه قابلیت‌های کشاورزی ارگانیک، کشاورزی علمی، اصلاح نباتات، کشاورزی سنتی، مهندسی ژنتیک و استفاده از تراریخته‌ها باید در جای خود به بهترین نحو مورد بهره‌برداری قرار گیرند.

 فایل اصلی مقاله را از اینجا دریافت نمایید.

علی اکبر فرهنگی و همکاران، «توجه ،» حكمراني جديد در اقتصاد رسانه، 1389

انگیزه جنبش ضد غذاهای تراریخته از دیدگاه هنری میلر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.