رئیس انجمن ایمنی زیستی ایران

دکتر بهزاد قره یاضی: جامعه نباید تحت تاثیر تبلیغات غیرواقعی و گسترش فناوری هراسی از سوی صدا و سیما قرار گیرد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بیوتکنولوژی ایران، به نقل از بازرگانان نیوز، 

بهزاد قره یاضی، بنیانگذار پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی ایران محصولات تراریخته را محصولاتی ایمن، سلامت و پاک معرفی می کند و معتقد است اطلاع رسانی کافی پیرو اهمیت این محصولات در سلامت جامعه باید مورد توجه قرار گیرد.

همچنین عدم استفاده از برچسب تراریخته بر روی مواد غذایی و ارائه اطلاعات کذب درباره این محصولات را نادرست دانسته و گفت: همه محصولات حاوی ذرت، کلزا و سویا تراریخته بوده و به هیچ عنوان ادعای غیرتراریخته بودن از طرف تولید کننده قابل پذیرش نیست.

رئیس انجمن ایمنی زیستی ایران با اشاره به تاریخچه محصولات کشاورزی تراریخته در دنیا گفت: آغاز ورود محصولات تراریخته به سبد غذایی سال ۱۹۹۶ بود. روش های پیشرفته مهندسی ژنتیک صفات مثبت محصول را تقویت کرده و صفات منفی آن را حذف می کند. یکی از ویژگی های محصولات تراریخته مقاومت به آفات است، از همین رو نیازی به سم پاشی این محصولات هنگام کشت نیست، در نتیجه محصول نهایی فاقد سموم خطرناک شیمایی و سالم تر است. محصولات تراریخته می توانند متحمل به خشکی باشند که موجب صرفه جویی در مصرف آب است.

همچنین دارای کیفیت بهبود یافته مانند انواع ویتامین ها همچون ویتامین آ و مواد معدنی مانند آهن و روی باشند. ضد سرطان بودن و اصلاح ژنتیکی محصولات تراریخته نیز یکی دیگر از ویژگی های قابل توجه این محصولات است.

وی در ادامه با تاکید بر بی خطر بودن محصولات تراریخته و تایید شدن این شیوه از سوی سازمان بهداشت جهانی گفت: همین ویژگی ها موجب شده بعد از ورود هر محصول تراریخته به بازار انواع غیرتراریخته آن در دسترس نباشد. در حال حاضر ۸۲ درصد از سطح زیر کشت سویا در همه کشورها تراریخته است. این موضوع به این معنی است که ۱۰۰ درصد محصول موجود در بازارهای بین المللی تراریخته است. بنابراین در مسیر تجارت بین المللی دسترسی به سویای غیر تراریخته امکان پذیر نیست. سویا جزئی از مواد تشکیل دهنده روغن های نباتی و همچنین خوراک دام است.

قره یاضی افزود: یکی دیگر از دانه های روغنی مهم ذرت است. ۴۰ درصد از سطح زیر کشت این محصول نیز تراریخته است، این در حالیست که آنچه در بازارهای جهانی وجود دارد عمدتا تراریخته است. برای درک بهتر این موضوع کافی است به واردات ۹ میلیون تنی ذرت دامی در سال ۹۷ توجه کنید. هفت و نیم میلیون تن از این میزان بنا به اعلام مستقیم وارد کنندگان و آزمایش های انجام شده تراریخته بود. حال آنکه آزمایش ها نشان داد که بخشی از ۱ و نیم میلیون تن باقی مانده که بر اساس اظهارات واردکنندگان غیرتراریخته بود نیز؛ تراریخته بودند.

نماینده انجمن های علمی در شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری افزود: باید توجه داشته باشیم تراریخته بودن محصولات به معنی سلامت و امنیت غذایی آنها است. بنابراین باید افرادی که محصولات تراریخته تولید یا وارد می کنند روی محصول این موضوع را ثبت کنند. از آنجایی که عدم برچسب گذاری تراریخته روی محصول حق انتخاب را از مصرف کننده می گیرد؛ قوانین و مقررات برچسب گذاری تصویب و ابلاغ شده است. بر اساس بخشنامه وزارت بهداشت هر تولید کننده ای که محصول حاوی ذرت، آرد ذرت، دانه ذرت، روغن ذرت، کلزا، آرد کلزا یا روغن کلزا، سویا، آرد سویا، روغن سویا یا حتی سس سویا داشته باشد باید بر روی محصول برچسب تراریخته نصب کند.

قره یاضی با تاکید بر اهمیت برچسب تراریخته بر روی محصولات ادامه داد: محصولی که با این برچسب در اختیار مصرف کننده قرار می گیرد نشان دهنده صداقت، نظارت و سلامت در تولید است. از همین رو جامعه نباید تحت تاثیر تبلیغات غیرواقعی و گسترش فناوری هراسی از سوی صدا و سیما قرار گیرد. در حال حاضر نیز تولید کننده ای که با وجود ادعای مضر بودن محصول فناورانه تراریخته تبلیغاتی گسترده کرد؛ و منجر به ایجاد هراس و آشفتگی در مردم و دیگر تولیدکنندگان صادق شد در حال پیگیری قضایی است و باید نسبت به این موضوع پاسخگو باشد. چنین تبلیغات دروغی در سال جهش تولید منجر به اخلال در وضعیت تولیدکنندگان خواهد شد و باید با آن برخوردی جدی شود.

وی  افزود: در ایران فقط چهار محصول سویا، کلزا، پنبه و پنبه دانه تراریخته موجود است. البته هر نوع شیرینی که از آمریکا وارد شود به دلیل استفاده از چغندر قند تراریخته نیز در گروه محصولات تراریخته قرار دارد. درباره روغن خام نیز روغن پالم به هیچ عنوان تراریخته نیست، همچنین روغن آفتابگردان تراریخته هم وجود ندار. این در حالی است که روغن ذرت، کلزا، پنبه دانه و سویا از هر نقطه ای که وارد شود به طور قطع تراریخته است.

رئیس انجمن ایمنی زیستی ایران در پایان با اشاره به نامه ای از طرف ۱۵۰۰ نفر از پژوهشگران، اساتید، روسای پژوهشگاهها، معاونین وزیر، روسای قطب های علمی و چهره های تاثیرگذار علم و فناوری و روسای انجمنهای علمی به رییس سازمان صدا و سیما گفت: محققان و دانش پژوهان خواستار پیگیری تشویش اذهان عمومی علیه محصولات تراریخته در صدا و سیما شده اند. این محصولات در کمال سلامت و پاکیزگی در راستای گسترش سلامت در جهان هستند. از همین رو باید اطلاع رسانی کافی انجام شود و اذهان عموم را نسبت به این محصولات نگران نکرد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.