اتلاف وقت و پول در کمپين برچسب‌زني

گاهي اوقات فقط بايد ايستاد و پرسيد كه عامه‌ي مردم در برابر پيشرفت‌هاي علمي، به‌ويژه در اين زمان که با قيمت‌هايي مقرون به صرفه به كمك تغذيه‌ي يك جهان رو به رشد مي‌آيد و در عين حال، غذاهايي سالم، فراوان و مقرون به صرفه را در اختيار همگان قرار مي‌دهد، چه واكنشي دارند. صادقانه عرض مي‌كنم كه من اين ترديد نسبت به مصرف غذاهاي اصلاح شده‌ي ژنتيکي را درك نمي‌كنم. من هفت سال است كه در صنايع کشاورزي مشغول به کار هستم و نمي‌توانم به شما بگويم که در اين مدت چه داستان‌ها که نخوانده‌ام، و چه چيزها که چندين بار مستقيماً به خود من گفته نشده است. بارها و بارها به خود من گفته شده كه غذاهاي تغييريافته‌ي ژنتيکي، خطرناک، غير قابل پيش‌بيني، “غير طبيعي”، سمّي و مسموم‌كننده‌اند و فقط صبر کن تا ببيني كه زمين به زودي پُر از يک بيماري همه‌گير جهاني خواهد شد که نويدبخش پايان حيات به همان صورتي كه مي‌دانيم، خواهد بود؛ و باعث و باني همه‌ي اينها همان غذاهاي فرانكنشتايني وحشتناك يا تراريخته است!
فکر کنم كه شما آنقدر زندگي كرده‌ايد كه همه‌ي اين چرنديات را شنيده باشيد، كه در كنار آن يکي ديگر از آن كمپين‌هاي احمقانه‌اي كه توسط ائتلاف به اصطلاح طرفداران محيط زيست و كساني كه فقط مواد غذايي موسوم به ارگانيك را مصرف مي‌كنند، و حدّاقلّ يک حامي سوال‌برانگيز بر پا شده است که هنوز هم مي‌خواهد کلمات بيشتري به آن برچسب‌هاي شلوغ مواد تشکيل‌دهنده بر روي بسته‌بندي‌هايي اضافه كند كه در حال حاضر در قفسه‌هاي فروشگاه‌ها قرار دارد و بيشتر ماها در هر حال اين برچسب‌ها را نمي‌خوانيم. درست است، حالا وقت آن است كه بدانيد که شما سال‌هاست كه مواد غذايي‌اي را مصرف مي‌كنيد كه حاوي سبزيجات و محصولات مهندسي‌ژنتيك‌ شده‌اند! واي، همه‌ي اينها سنگدلانه و غير انساني است!
ستاد موسوم به “حق کاليفرنيا براي شناخت عمل غذاهاي مهندسي ژنتيک شده” در حال حاضر در حال ارزيابي اين موضوع است و در صورتي امضاهاي كافي براي آن جمع آوري شده باشد، آن را در ماه نوامبر در معرض آراي عمومي قرار مي‌دهد. اين نوع از برچسب‌زني بر روي غذاها در هيچ ايالت ديگري در آمريكا الزامي نيست.
و هنگامي كه از اين طرفداران فرزانه‌ي برچسب‌زني بر روي محصولات تراريخته خواسته مي‌شود كه هر چه بر عليه محصولات تغيير‌يافته‌ي ژنتيک در زنجيره‌ي غذايي‌مان در چنته دارند را رو كنند، بيشتر آنها در پاسخ مي‌گويند كه «واقعا هيچ کس خطر آنها را نمي‌شناسد. اما مراقب باشيد، در چند سال آينده مشكلات بهداشتي وسيعي در سطح جهاني بروز پيدا خواهد كرد كه ردّ پاي علّت آن به غذاهاي تراريخته مي‌رسد.» البته علاوه بر اينكه، «امکان ايجاد مواد حساسيّت‌زاي تازه‌اي هم وجود دارد.»
 
(براي اطلاعات بيشتر در اين مورد، نگاه کنيد به مقاله: زمان‌هايي كه به اجتماع ضد بيوتکنولوژي براي برچسب‌زني GMOها داده مي‌شود؛ http://westernfarmpress.com/blog/time-take-anti-biotech-crowd-over-gmo-labeling)
 
اين مطالب فقط چرنديات محض هستند. مثل اين است كه بگوييم ما نبايد غذاهايمان را با پرتوهاي الکترومغناطيسي گرم كنيم، چون نمي‌توانيم در مورد عدم وجود اثرات بهداشتي اجاق‌هاي مايکرو-ويو در دراز مدت مطمئن باشيم. بسياري از ماها بدون وجود اين وسايل در آشپزخانه‌ها بزرگ شده‌ايم، اما باز هم اين ابزارها، فناوري‌هاي غيرمطمئني نيستند.
اين به اصطلاح تهديد غذاهاي تراريخته آن چيزي نيست كه برخي از سازمان‌هاي مسئول جهاني به آن باور داشته باشند: انجمن رژيم غذايي آمريکا، انجمن پزشکي آمريکا، شوراي تحقيقات آکادمي ملي علوم، و سازمان خواروبار جهاني (فائو) سازمان ملل متحد همگي متفق هستند که محصولات GMتراريخته سالم و مغذي‌اند. مقامات FDA (اداره غذا و داروي ايالات متحده) مي‌گويند به اين علت که هيچ تفاوتي بين مواد غذايي اصلاح‌شده‌ي ژنتيک و ساير غذاها وجود ندارد، هيچ نيازي هم به برچسب زني دولت فدرال وجود ندارد.
بر حسب آمار سرويس غيرانتفاعي بين‌المللي براي دستيابي به كاربردهاي بيوتكنولوژي در كشاورزي، در سال 2011 در ايالات متحده، بيش از 85 ميليون هکتار از زمين‌ها (و 160 ميليون هكتار در سرتاسر جهان) به كشت محصولات کشاورزي تراريخته اختصاص يافته است. تقريباً يك نسل است كه ما در حال كشت محصولات تراريخته در سراسر جهان هستيم. کشاورزان ميلياردها هکتار از آنها را برداشت كرده‌اند. مردم نيز تريليون‌ها وعده غذاي به دست آمده از اين منابع را مصرف كرده‌اند كه همه اينها در حالي است که هيچ گزارشي حتي در حدّ و اندازه‌ي گزارش يك شکم درد نيز وجود نداشته است.
ترجمه و تنظيم: سيد الياس مرتضوی، عضو انجمن ايمني زيستی
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.