درخواست کشاورزان بنگلادشی از مسئولین این کشور برای پذیرش محصولات تراریخته

ترجمه و تنظیم: لیلا سرمدی-
طبق آمار منتشره از سرویس بین‌المللی دستیابی و استفاده از بیوتکنولوژی کشاورزی (ISAAA) در سال 2012 میلادی، 28 کشور به پذیرش و تولید محصولات تراریخته در دنیا روی آورده‌اند. این در حالی است که سایر کشورها در سراسر دنیا نیز به تولید این محصولات تاکید دارند. در کشور بنگلادش …

طبق آمار منتشره از سرویس بین‌المللی دستیابی و استفاده از بیوتکنولوژی کشاورزی (ISAAA) در سال 2012 میلادی، 28 کشور به پذیرش و تولید محصولات تراریخته در دنیا روی آورده‌اند. این در حالی است که سایر کشورها در سراسر دنیا نیز به تولید این محصولات تاکید دارند. در کشور بنگلادش کشاورزان بر پذیرش محصولات تراریخته و کسب مزایا و منافع محصولات نوین حاصل زیست فناوری برای اطمینان از امنیت غذایی و حفظ تنوع زیستی تاکید بسیار دارند. همچنین آنها از مردم می‌خواهند که برای کاهش مصرف مقادیر بالای آفت‌کش‌ها ،  به جای محصولات سنتی مبتنی بر سموم شیمیایی از محصولات تراریخته استفاده کنند که سالم تر هم هستند. متخصصین کشاورزی و انجمن بیوتکنولوژی و مهندسی ژنتیک در این کشور (BABGE) با همکاری سرویس بین‌المللی دستیابی و استفاده از بیوتکنولوژی کشاورزی (ISAAA) در سمیناری با عنوان "وضعیت جهانی محصولات تراریخته و سهم آن در امنیت غذایی در بنگلادش" در دانشگاه کشاورزی BAU بر جایگزینی این محصولات با محصولات سنتی تاکید کردند. پروفسور نصیرالدین هماهنگ کننده ISAAA در این کشور، در سخنرانی کلیدی خود تایید کرد که استفاده از محصولات تراریخته با صفت مقاومت به بیماری‌ها، حشرات و آفات نه تنها موجب صرفه جویی در استفاده از زمین می‌شود بلکه باعث حفظ تنوع زیستی در پناهگاه‌ها و جنگل‌ها نیز می‌شود. وی در ادامه افزود: در سال 2011، با کشت محصولات تراریخته حدود 91 میلیون هکتار زمین صرفه جویی شد. یعنی دیگر نیازی نبود که مراتع و محیط زیست بیشتری برای تولید همین مقدار غذا به زیر کشت برود و در نتیجه تنوع زیستی و محیط زیست حفظ شد.

مدیر پشتیبانی برنامه‌های بیوتکنولوژی کشاورزی کشور بنگلادش، دکتر داس نیز بر لزوم کشت محصولات تراریخته با هدف امنیت غذایی و رسیدن به هدف توسعه هزاره تا سال 2015 تاکید کرد. معاون رئیس دانشگاه بنگلادش دکتر رفیکول هوکیو سخنران بعدی این همایش بود. وی گفت: همان طور که به تدریج زمین‌های زراعی این کشور در حال کاهش است، ما باید با کشت محصولات تراریخته با افزایش مواد غذایی در سطح زیر کشت کمتر در زمین‌های خود صرفه جویی کنیم. همچنین رئیس دانشکده علوم زیستی دانشگاه، پروفسور ایمائول هوکیو هماهنگ کننده برنامه‌های ایمنی زیستی، رئیس دانشکده کشاورزی بنگلادش و رئیس بخش بیوتکنولوژی سخنرانی کردند و دانشمندان، پژوهشگران و دانشجویان بسیاری نیز در این سخنرانی حضور داشتند.   

منبع: سرویس بین‌المللی دستیابی و استفاده از بیوتکنولوژی کشاورزی (ISAAA)

http://www.daily-sun.com/index.php?view=details&archiev=yes&arch_date=26-03-2013&type=Plea-for-adopting-GM-crops-for-food-security&pub_no=449&cat_id=1&menu_id=62&news_type_id=1&index=0

 

همچنان کشورهای جهان در تولید محصولات تراریخته و بکارگیری محصولات زیست فناوری در تکاپو هستند و بر هم پیشی می‌گیرند و این روند در دنیا ادامه دارد. امید است که در سال "حماسه سیاسی- حماسه اقتصادی" در کشور با فرهنگ سازی و آگاهی کشاورزان، مردم و مسئولین، به دور از دلایل غیر کارشناسانه و هرگونه غرض ورزی واهی، با همبستگی و مشارکت آگاهانه ملی حماسه‌ای بزرگ در کشاورزی در کشور اتفاق بیفتد و ایران عزیزمان نیز به تکاپو بیفتد و به جمع کشورهای تولید کننده محصولات تراریخته بپیوندد.

ترجمه و تنظیم: لیلا سرمدی

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.