استفاده از محصولات تراریخته به حفظ سلامتی کمک می‎کند

افکار نیوز – رئیس انجمن عملی ایمنی زیستی کشور درباره مخالفت‎های طرح شده با تولید و واردات محصولات تراریخته گفت: بر اساس ماده 2 قانون ایمنی زیستی دولت ملکف شده تا تمهیدات لازم برای تولید، استفاده، واردات، صادرات، خرید، فروش، کاشت محصولات تراریخته را فراهم کند. دکتر بهزاد قره‎یاضی با بیان این مطلب اظهار کرد: مسوولان و مشاوران سازمان حفاظت از محیط زیست نباید در برابر قانون ایستادگی کرده و مخالف اجرای قانون باشند. وی بیان کرد: محصولات تراریخته بسیار پاک و سالم هستند و در طول تاریخ مانند این محصولات نداشته این در حالی که در بسیاری از محصولات کشاورزی غیرتراریخته می‎تواند بقایای سموم و … را مشاهده کرد. وی افزود: محصولات تراریخته مورد تایید سازمان بهداشت جهانی، سازمان خواروبار جهانی و سازمان FDA، اتحادیه اروپا، کشورهای ژاپن، روسیه، چین، هندوستان، اسپانیا، کانادا و … است. وی عنوان کرد: محصولات تراریخته از نظر کیفی بسیار سالم‎تر و مفید‎تر از محصولات غیر‎تراریخته هستند و تاکنون شاهد گزارش هیچ گونه گزارشی در مورد عارضه‎های احتمالی این محصولات پس از مصرف نبوده‎ایم در حالی که …


رئیس انجمن علمی ایمنی زیستی:

استفاده از محصولات تراریخته به حفظ سلامتی کمک می‎کند

رئیس انجمن عملی ایمنی زیستی کشور درباره مخالفت‎های طرح شده با تولید و واردات محصولات تراریخته گفت: بر اساس ماده 2 قانون ایمنی زیستی دولت ملکف شده تا تمهیدات لازم برای تولید، استفاده، واردات، صادرات، خرید، فروش، کاشت محصولات تراریخته را فراهم کند.

دکتر بهزاد قره‎یاضی با بیان این مطلب اظهار کرد: مسوولان و مشاوران سازمان حفاظت از محیط زیست نباید در برابر قانون ایستادگی کرده و مخالف اجرای قانون باشند.

وی بیان کرد: محصولات تراریخته بسیار پاک و سالم هستند و در طول تاریخ مانند این محصولات نداشته این در حالی که در بسیاری از محصولات کشاورزی غیرتراریخته می‎تواند بقایای سموم و … را مشاهده کرد.

وی افزود: محصولات تراریخته مورد تایید سازمان بهداشت جهانی، سازمان خواروبار جهانی و سازمان FDA، اتحادیه اروپا، کشورهای ژاپن، روسیه، چین، هندوستان، اسپانیا، کانادا و … است.


وی عنوان کرد: محصولات تراریخته از نظر کیفی بسیار سالم‎تر و مفید‎تر از محصولات غیر‎تراریخته هستند و تاکنون شاهد گزارش هیچ گونه گزارشی در مورد عارضه‎های احتمالی این محصولات پس از مصرف نبوده‎ایم در حالی که گزارش‎های متعددی در مورد مسمومیت با محصولات غیر‎تراریخته و حتی ارگانیک مشاهده شده است.


وی خاطر نشان کرد: در مورد محصولات تراریخته باید گفت این مواد پیش از عرضه به بازار مورد ارزیابی‎های دقیق قرار می‎گیرند و احتمال ایجاد عارضه توسط آن‎ها به شدت کاهش می‎یابد در حالی سایر مواد غیرتراریخته پس از مصرف مورد ارزیابی قرار می‎گیرند.


قره‎یاضی گفت: برخی کارشناسان سازمان حفاظت از محیط زیست مدعی نگرانی برای سلامت مردم در اثر تولید و واردات محصولات تراریخته هستند در حالی که 20 سال است این محصولات به کشور وارد و مصرف می‎شود، باید از این عزیزان پرسید چرا در این 2 دهه سکوت کرده بودند اما امروز که تولید این محصولات بر اساس قانون در صورت کار قرار گرفته، یک باره نگران حال مردم شده‎اند و مخالفت می‎کنند؟


وی ادامه داد: اکنون محصولات تراریخته‎ای مانند سویا، ذرت، کلزا، پنبه، یونجه، چغندرقند، خربزه درختی، سیب‎زمینی، برنج در سطح محدود و بادمجان به میزان کم در سطح جهان تولید می‎شود که در ایران فقط ذرت، سویا، و کلزا وارد و استفاده می‎شود.


رئیس انجمن عملی ایمنی زیستی کشور درباره انجام پژوهش‎های علمی بر تاثیرات مصرف این گونه محصولات بر سلامت انسان‎ها توضیح داد: خوشبختانه در این 2 دهه پژوهش‎های خوبی انجام شده و تاکنون هیچ عارضه‎ای در این زمینه مشاهده و گزارش نشده است.


وی درباره برخی خبرها در مورد ممنوعیت واردات محصولات تراریخته به روسیه و اسپانیا گفت: این اخبار دروغ‎هایی است که برای افراد و رسانه‎ها منتشر می‎کنند در حالی که اخبار کذب است زیرا اکنون اسپانیا 100 هزار هکتار از زمین‎های کشاورزی را به کشت محصولات تراریخته اختصاص داده است و در تمام اتحادیه اروپا این گونه محصولات وارد و مصرف می‎شود البته این محصولات باید برچسب داشته باشند.


وی اظهار کرد: خوشبختانه محصولات تراریخته در کشور نیز دارای برچسب مشخصات هستند.


قره‎یاضی در مورد برخی اظهار نظرها درباره کشت برنج تراریخته در کشور بیان کرد: در سال 1383 برنج تراریخته در کشور رهاسازی شد و به کشت انبوه رسید و توسط معاون اول رییس جمهور وقت ، دکتر عارف، برداشت شد اما کشت این محصول در سال 1384 و در زمان وزارت محمدرضا اسکندری ادامه نیافت و اکنون تولید انبوه برنج تراریخته در کشور نداریم.


وی افزود: پژوهشکده بیوتکنولوژی با توجه به قانون اعلام آمادگی کرده به صورت داوطلبانه نسبت به کشت و رهاسازی برنج تراریخته اقدام کند.


وی توضیح داد: برنج‎های تراریخته فقط به یک نوع اطلاق نمی‎شود بلکه نوعی از برنج وجود دارد که با آفات مقاوم بوده و در مسیر تولید آن به هیچ عنوان از سموم استفاده نمی‎شود همچنین نوعی دیگر برنج تراریخته متحمل خشکسالی وجود دارد که تا به حال مجوز نگرفته اما امیدوارم در آینده نزدیک تولید این گونه برنج‎ها در دستور کار قرار گیرد و شاهد بی‎نیازی کشور به واردات برنج باشیم.


قره‎یاضی در پایان خاطر نشان کرد: مردم و مخالفان باید بدانند محصولات تراریخته پاکیزه‎ترین و سالم‎ترین و مغذی‎ترین محصولات کشاورزی هستند و دارای مجوزهای لازم از وزارت بهداشت و همچنین سازمان بهداشت جهانی بوده و برای پرهیز از ابتلای افراد به انواع سرطان‎ها، مسومیت‎هاو … توضیح می‎کنم از محصولات تراریخته استفاده شود زیرا تاکنون هیچ عارضه‎ای در مورد مصرف این محصولات گزارش نشده است.

منبع: افکار نیوز


ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.