معاون وزیر بهداشت: محصولات تراریخته سالم هستند / مرجع تعیین سلامت این محصولات وزارت بهداشت است

دکتر رضا ملک زاده معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در مصاحبه ای به مساله سالم بودن محصولات تراریخته و رد شایعات در این خصوص پرداخته است

دکتر رضا ملک زاده معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است. وی در مصاحبه‌ای که در پایگاه اطلاع رسانی معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی منتشر شد، می‌گوید جریان ضد فناوری مهندسی ژنتیک کشاورزی برای رسیدن به اهداف خود مطالب خلاف واقع زیادی علیه محصولات تراریخته منتشر کرده است. دکتر ملک زاده معتقد است اگر مرجعیت وزارت بهداشت درباره سلامت محصولات غذایی مطابق قانون محترم شمرده نشود سلامت مردم به خطر می‌افتد. وی در مصاحبه ای به مساله سالم بودن محصولات تراریخته و رد شایعات در این خصوص پرداخته است که در ذیل از نظر مخاطبان محترم می‌گذرد.

 

* در چند ماهه اخیر هجوم رسانه‫ای سازمان‫یافته‫ای علیه محصولات تراریخته صورت گرفته و افرادی با تخصص‫های غیرمرتبط خود را حامی سلامت مردم معرفی و محصولات تراریخته را برای سلامتی مردم مضر اعلام می‫کنند. نظر شما به‫عنوان معاون محترم وزیر بهداشت در این رابطه چیست؟

 بله درست است، هجمه رسانه‫‫ای شدیدی بر علیه محصولات تراریخته در ماه‫های اخیر بوجود آمده و این در حالی هست که سازمان بهداشت جهانی سلامت محصولات تراریخته موجود در بازار را معادل محصولات غیرتراریخته مشابه آن‫ها اعلام کرده است و جای هیچ‫گونه نگرانی باقی نگذاشته است. علاوه بر این اینجانب اطلاع دارم که وزاری بهداشت در تمامی دوره‫ها بر سلامت این محصولات تاکید داشته‫اند. خب کاملا واضح است که مسئول و مرجع سلامت کشور، وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی است و افراد دیگر نمی‫توانند در رابطه با سلامت این محصولات نظری بدهند و اگر هم نظر بدهند قابل استناد نیست. علاوه بر اینکه افراد متفرقه بایستی ادعاهای خود در رابطه با این محصولات را ثابت کنند، زیرا که هیچ مستند علمی قابل وثوقی در رابطه با ادعای ایشان موجود نیست و تا امروز هیچ مستندی علیه این نوع محصولات به این وزارت ارائه نشده است.

 

* غیر از سازمان بهداشت جهانی و وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی کشور، آیا مراجع معتبر دیگری نیز سلامت این محصولات را تایید کرده‫اند؟

 بله، تحقیقات متعددی وجود دارد. یکی از آن‫ها تحقیق 25 ساله اتحادیه اروپایی است که پس از 25 سال تحقیق و مشارکت صدها محقق و 500 گروه تحقیقاتی مستقل در نهایت اعلام کرده است که این محصولات کاملا سالم هستند. اخیرا نیز در یک اقدام مستقل دیگر آکادمی علوم، مهندسی و پزشکی ملی آمریکا در یک تحقیق مستقل سلامت این محصولات را طی 20 سال گذشته مورد بررسی قرار داده‫اند و در نهایت نتیجه‫گیری کرده‫اند که این محصولات ایمن و سلامت هستند.

 

* برخی از مدعیان اعلام می‫کنند که 28 کشور اروپایی مصرف این محصولات را ممنوع کرده‫اند. آیا این موضوع صحت دارد؟

 خیر، صحت ندارد. EFSA که مرجع صدور مجوز به محصولات غذایی و بررسی سلامت محصولات غذایی در اتحادیه اروپایی است، تا کنون به 71 محصول تراریخته مجوز مصرف صادر کرده است و این محصولات سال‫ها است که در اروپا مصرف می‫شوند. علاوه بر این مشخصا برخی از محصولات هستند مثل سویا که می‫توان گفت معادل غیرتراریخته در بازار تجارت جهانی از آن‫ها وجود ندارد و تقریبا می‫توان گفت که همه کشورهای جهان از محصولات تراریخته استفاده می‫کنند. از سوی دیگر حدا قل 5 کشور اروپایی سال‫هاست که به کشت و کار این نوع محصولات اشتغال دارند.

 

* از نظر جنابعالی محصولات تراریخته مزیتی از لحاظ سلامت غذایی به محصولات غیرتراریخته دارند؟

 بله صد در صد. اول اینکه برخی از محصولات تراریخته مقاوم به آفت هستند و در فرآیند تولیدشان بی‫نیاز از مصرف سموم آفت‫کش هستند و برخی نیز مقاوم به علف‫کش هستند که در این نوع محصولات، از سموم علف‫کش ایمن‫تر استفاده می‫شود. عوارض باقیمانده سموم شیمیایی کشاورزی در غذای مردم بر سلامت انسان‫ها کاملا ثابت شده است. وقتی ما بتوانیم این سموم را در محصولات حذف کنیم یا کاهش دهیم و یا از سموم ایمن‫تر استفاده کنیم، صد در صد غذای سالم‫تری به سفره‫ی مردم اضافه شده است. در برخی موارد نیز ارزش غذایی محصولات تراریخته افزایش یافته است و مثال معروف و ارزشمند آن برنج طلایی است که ویتامین آ دارد. برنج های تراریخته ای هم تولید شده اند که آهن قابل جذب زیادی دارند و به ویژه برای خانم ها خیلی مفید است.

 

* صحبت از سموم علف کش شد؛ در رابطه با این سموم برخی اعلام می‫کنند که گلایفوسیت که در فرآیند کشت محصولات تراریخته مقاوم به علف‫کش استفاده می‫شود، سرطان‫زاست! نظر شما به‫عنوان معاون محترم وزیر بهداشت در این رابطه چیست؟

 سازمان بهداشت جهانی و سازمان خواروبار جهانی در یک بررسی مشترک تمامی سموم علف‫کش را مورد بررسی قرار داده‫اند و در نهایت اعلام کرده‫اند که گلایفوسیت که از 50 سال پیش در کشاورزی مصرف می شود و اخیرا در فرآیند کشت برخی از محصولات تراریخته در مزارع نیز جایگزین علف کش های بسیار خطرناک شده است، جزو کم‫خطرترین انواع علف‫کش‫هاست.

 

* به نظر شما مسئول و متولی تصمیم‫گیری نهایی در حوزه سلامت این محصولات چه سازمانی است؟

 قطعا و یقینا وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو متولی سلامت مردم چه در حوزه محصولات تراریخته و چه در حوزه‫های دیگر محصولات از جمله محصولات ارگانیک است. البته خود این سازمان هم بر مبنای مستندات باید پاسخ دهد و همینطوری نمی توان محصولاتی را نفی کرد! قانون ملی ایمنی زیستی صدور مجوز محصولات تراریخته در حوزه غذایی و بهداشتی را بر عهده وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی گذاشته است. در وزارت بهداشت نیز تقاضاهای وراد شده به دقت مورد بررسی قرار می‫گیرند و بعد مجوز می گیرند پس جای هیچ‫گونه نگرانی برای مردم باقی نخواهد ماند.

 

* صحبت از قانون ملی ایمنی زیستی شد؛ در این قانون “شورای ملی ایمنی زیستی” تعریف شده است که وزیر محترم بهداشت نیز عضو این شوراست. ممنون میشم در مورد این شورا کمی توضیح دهید.

 بله درست است. در قانون ملی ایمنی زیستی “شورای ملی ایمنی زیستی” با ریاست معاون اول رئیس جمهور و عضویت وزاری جهاد کشاورزی، بهداشت درمان و آموزش پزشکی، علوم تحقیقات و فناوری، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، نماینده انجمن‫های علمی و نماینده اعضای هیات علمی و نظارت دو نماینده مجلس تعریف شده است. این شورا مسایل متعددی را در حوزه ایمنی زیستی کشور در دستور کار دارد. مثلا در آخرین جلسه شورای ملی ایمنی زیستی که در حدود 15 ماه پیش برگزار شد “آئین نامه اجرایی بند ب ماده 7 قانون ملی ایمنی زیستی” تصویب شد و آئین‫نامه بازدارنده قبلی لغو شد. اما متاسفانه لغو آئین‫نامه قبلی تا کنون ابلاغ نشده است! البته وزارت بهداشت متقاضی برگزاری جلسات این شورا در اسرع وقت است تا هم موضوع “عدم لغو آئین‫نامه” را مطرح کند و هم اینکه موضوع “بررسی عملکرد پروژه توانمندسازی ایمنی زیستی” را در دستور کار قرار دهد.

 

* اگر صحبت دیگری در رابطه با محصولات تراریخته دارید بفرمایید.

 خوشبختانه پس از پیروزی انقلاب اسلامی همواره توجه ویژه‫ای در 38 سال اخیر به توسعه علمی و استفاده از فناوری‫های نو در کشورمان شده است. اما همیشه دشمنان ایران اسلامی در پی ضربه زدن به استقلال و پیشرفت این کشور بوده‫اند. در حال حاضر نیز با دستیابی متخصصین کشورمان به فناوری تولید محصولات تراریخته (مشخصا پنبه و برنج تراریخته) بیش از پیش مورد توجه این دشمنان قرار گرفته است و هجمه رسانه‫ای اخیر نیز ناخواسته این اهداف را دنبال می‫کند. درخواست من از مردم کشورمان این است که به پژوهشگران متعهد کشورشان اعتماد کنند و بدانند که وزارت بهداشت در حوزه سلامت مردم از هیچ تلاشی فروگذار نخواهد کرد. محصولات تراریخته اعم از وارداتی و تولید داخلی نیز به دقت مورد بررسی سلامتی قرار گرفته و بعد مجوز می‫گیرند. افراد مدعی و کسانی که با انگیزه های مختلف ممکن است در مورد سلامت غذاهای کشورمان اظهارنظرهای غیر علمی داشته باشند هم همواره وجود داشته‫اند و خواهند داشت، فقط اعتماد مردم و مسئولین کشور به پژوهشگران و مسئولین وزارت بهداشت این مرزو بوم است که راهگشای ادامه راه استقلال و خودکفایی کشور خواهد بود.

 

منبع: معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.