حمایت معاون وزیر کشاورزی از تولید داخلی محصولات تراریخته

دکتر اسکندر زند معاون پژوهشی وزیر جهاد کشاورزی گفت: اگر واقعا افرادی ابهامی درباره محصولات تراریخته دارند در محیط های علمی ابهامات خود را مطرح کنند.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، امروز در آیین افتتاحیه دومین همایش بین المللی و دهمین همایش ملی بیوتکنولوژی، واردات، تحقیق و تولید گیاهان تراریخته را سه محور اصلی بحث پیرامون این فناوری دانست و گفت: در بحث واردات به دلیل وابستگی که داریم سالها است قبل حجم زیادی از واردات این محصولات به ما تحمیل شده است.

وی ادامه داد: خوشبختانه در بحث تحقیقات و پژوهش پیرامون محصولات تراریخته اختلافی وجود ندارد و تحقیقات با تمام توان انجام می‌شود.

رئیس سازمان تحقیق، آموزش و ترویج کشاورزی در ارتباط با محور سوم یعنی تولید ملی محصولات تراریخته اظهار داشت: تحقیق و پژوهش هنگامی به درستی مورد توجه قرار خواهد گرفت که فایده آن در تولید دیده شود و در صورتی که نتایج تحقیقات را در آزمایشگاه‌ها و مقالات حبس کنیم فقط واردکننده خواهیم بود.

وی با اشاره به اینکه تحقیق باید خروجی محور باشد افزود: گاه نتیجه تحقیقات در قالب ارائه مقالات کلیدی است که مرزهای علم را مشخص می‌کند و در کنار آن باید از مشارکت و تجارب دیگران و صاحب نظران استفاده کرد و به اثر بخشی و کاربردی کردن تحقیقات اندیشید.

دکتر زند بر خروجی محور شدن معیارهای رشد علمی تاکید کرد و گفت: ما در مراکز علمی خود گزارش محوریم در حالی که باید خروجی محور باشیم. یافته‌های قابل ترویج و کاربردی را باید در قالب فناوری برای دانش بنیان و صنعتی شدن کشاورزی به کار بگیریم و در این صورت است که شاهد کاهش فقر، بهبود امنیت غذایی و تقویت کشاورزی پایدار خواهیم بود.

معاون پژوهشی وزارت جهاد کشاورزی افزود: اگر رتبه‌های اول جهان را پیدا کنیم ولی رتبه فناوری ما پایین باشد و فاصله رتبه علمی و رتبه فناوری زیاد باشد، یعنی علم ما برای جامعه و پیشرفت کشور نبوده است.

وی ادامه داد: به دلایلی که گفته شد سیاست وزارت جهاد کشاورزی این است که با استفاده از تمام ظرفیت‌ها و با رعایت قوانین کشور تولید بومی داشته باشیم.

وی با تاکید بر سلامت محصولات تراریخته ابراز امیدواری کرد تا اگر واقعا افرادی ابهامی دارند در محیط های علمی ابهامات خود را مطرح کنند.

دکتر زند با اشاره به ایراد اتهامات سیاسی و امنیتی به مجموعه‌ّای علمی کشور گفت: برخی افراد و رسانه ها در تلاشند ابهاماتی را در مورد مجموعه‌های تحقیقاتی مانند IRRI  یا همکاری پژوهشگران برجسته ما با این مراکز ایجاد کنند که محل تاسف است.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران از اعضای شورای مشورتی تحقیقات بین‌المللی کشاورزی (CGIAR) و از دو سال پیش عضو شورای مرکزی آن است. داده‌های بزرگ، بهره‌برداری از ذخایر توارثی و اصلاح نباتات سه اولویت اصلی ۱۴ مؤسسه تحقیقاتی وابسته به شورای مشورتی تحقیقات بین‌المللی کشاورزی (CGIAR)، است. موسسه تحقیقات برنج (IRRI) هم از زیرمجموعه‌های CGIAR محسوب می‌شود و جمهوری اسلامی ایران از گذشته دور طبق قوانین کشور در آن عضویت داشته است.

وی افزود: ما رسما اعلام می کنیم که دولت ما به حکم قانون به CGIAR حق عضویت پرداخت کرده و موضع ما گسترش همکاری در این حوزه ها به خصوص در حوزه بیوتکنولوژی است.‌

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.