انتقاد از ادبیات غیرعلمی رسانه‌ها

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با انتقاد از ادبیات غیرعلمی رسانه‌ها درباره مباحث علم و فناوری گفت: توسعه در حوزه سلول های بنیادی، پزشکی بازساختی، ژنتیک و تراریخته برای ما بسیار مهم است.

به گزارش مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی به نقل از ایرنا، سورنا ستاری روز پنج شنبه در هجدهمین جشنواره بین المللی تحقیقاتی رویان گفت: جوانان کشور باید برای کسب علم و تحصیل در رشته مورد نیاز کشور به خارج سفر کنند اما باید زیرساخت های بازگشت آنها را نیز فراهم کنیم.

وی اظهار کرد: اینکه فکر کنیم دور کشور و علم و فناوری را سیم خاردار بکشیم کارها پیش نمی رود، باید با دانشگاه های خارجی همکاری مشترک داشته باشیم.
ستاری ادامه داد: عدد خروج فرار مغزها در کشور ما نسبت به میانگین جهانی حداقل از بعد کمی پایین تر است که برای بعد کیفی هم باید حواسمان جمع باشد، البته این هم نباید موجب اخذ تصمیمات نادرست در حوزه فناوری شود.
معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری تاکید کرد: توسعه در حوزه سلول های بنیادی، پزشکی بازساختی، ژنتیک و تراریخته برای ما بسیار مهم است و در این راستا زیرساخت های خوبی برای تبادل اطلاعات و همکاری در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری شکل گرفته و مانند قبل همچنان آماده هستیم آنرا در اختیار دانشگاه ها و مراکز علمی قرار دهیم.
وی تاکید کرد: تمام این اهداف زمانی میسر می شود که بدانیم آینده کشور در نفت و گاز و مفت فروشی نیست بلکه به نیروی انسانی خلاق آن است.
ستاری با اشاره به موفقیت های موسسه رویان گفت: رویان سال به سال مراحل موفقیت را پشت سر می گذارد و هر سال رشد و توسعه قابل توجهی دارد، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز همکاری خوبی با رویان دارد، رویان برای بخش سلامت کشور یک برند است و امیدواریم شرکت های زایشی که از داخل آن بیرون می آیند بین المللی شوند.
وی با اشاره با اینکه بحث علوم جدید در حوزه هایی مانند بیوتکنولوژی، سلول های بنیادی و بازساختی در کشور بسیار جدی است به مشکلات بودجه ای در کشور اشاره کرد و افزود: با این وجود شرکت های خوبی در زمینه بیوتکنولوژی و تجهیزات پزشکی در کشور فعال است که امیدواریم روز به روز بالنده تر شوند.
معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری اظهار کرد: سه ، چهار سال گذشته فکر نمی کردیم قادر به صادرات داروهای بیوتکنولوژی باشیم اما امروز امکان صادرات آنها از کشور فراهم شده است.
وی گفت : بنیاد ملی نخبگان زیرساخت های خوبی در این زمینه ایجاد کرده و افرادی که در خارج از کشور هستند می توانند با استفاده از این زیرساخت ها از امکانات آن بهره مند شوند که موسسه رویان به خوبی توانست از این زیرساخت ها استفاده کند.
ستاری تاکید کرد: چنین زیرساختی برای اولین بار در کشور ایجاد شد چون این افراد در دانشگاه های خوب دنیا آموزش دیده اند که می توانند بدون هیچ هزینه ای برای کشور مفید باشند اما این اتفاقات زمانی رخ می دهد که پایه اقتصاد کشور تغییر کند و حرکت به سمت دانش و نیروی انسانی خلاق پیش رود.
وی گفت: از ابتدای سال جاری روزانه از 100 دانشگاه برتر دنیا حداقل سه نفر در این سامانه تایید شدند تا بتوانند در مراکز داخلی جذب شوند و یا شرکت و کسب و کار خود را در داخل کشور راه اندازی کنند.
وی تصریح کرد: باید بدانیم که دانش و فناوری خریدنی نیست، اشتباهی که همیشه در سالهای گذشته مرتکب شدیم، چون پایه اقتصاد ما نفت است فکر می کردیم می توان انسان ها و دانش را خریداری کرد در حالی که دانش یاد گرفتنی است و برای آن هم باید زیرساخت داشته باشیم.
ستاری با اشاره به اینکه باید فعالیت های ایجاد زمینه جذب فناوری و ثروت را در کشور داشته باشیم، گفت: نگاه تجاری به محصولات رویان باید افزایش یابد ، باید درآمد قابل توجهی از محل فروش فناوری های خود کسب کند، این کارها با بودجه دولت امکان پذیر نیست باید بخش خصوصی وارد شود زیرا رشد برخی شرکت های خصوصی 10 تا 25 درصد در هفته است.
معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری تاکید کرد: امیدواریم با فراهم کردن زیرساخت ها و زمینه استفاده از آنها شاهد رشد تبادل دانشجو ، اطلاعات و کالاهای آزمایشگاهی با شرکت های خارجی باشیم.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.