حذف حساسیت‌زایی گندم با فناوری تراریخته

دانشمندان موفق شدند با استفاده از فناوری تراریخته تولید پروتئین حساسیت‌زای گلیادین را در گندم متوقف کنند.

به گزارش مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی به نقل از زیست‌فن، رژیم غذایی بدون گلوتن یک گرایش جدید غذایی است که توسط بسیاری از افرادی که مراقب سلامتی خود هستند، دنبال می‌شود. هرچند، این رژیم غذایی اصولا برای افراد مبتلا به «بیماری سلیاک» که قادر به هضم نوع خاصی از گلوتن نیستند طراحی شده است.

گلوتن پروتئینی است که در گندم، جو، چاودار و دیگر گونه‌های گیاهی مرتبط یافت می‌شود. این پروتئین هنگام طبخ نان، به‌عنوان یک ماده چسبنده عمل نموده و باعث نگه‌داشتن ذرات نان یا کیک در کنار هم می‌گردد.

در این میان، انواع خاصی از گلوتن که گلیادین‌ها نام دارند، مسئول یک سری از واکنش‌های شدید و ناخوشایند بدنی در این رابطه هستند.

فرانسیسکو بارو و همکارانش از موسسه کشاورزی پایدار در کوردوبای اسپانیا، برای حل این مسئله از مهندسی ژنتیک استفاده نموده و بدین طریق موجب حذف ۹۰ درصد گلیادین‌ها در دانه گندم گردیده‌اند.

این محققین، ژن‌هایی را به ژنوم گندم اضافه کرده‌اند که تولید پروتئین فوق را تا حد زیادی متوقف می‌کنند. همچنین برای این کار، یعنی جلوگیری از ساخت دوباره گلیادین‌ها در دانه گندم، آن‌ها ۳۵ مورد از ۴۵ ژن دخیل در این فرایند را با استفاده از تکنیک ویرایش ژن موسوم به CRISPR حذف نمودند.

این گندم جدید، اگرچه به خاطر کمبود گلوتن، نمی‌تواند در پخت نان‌های برش شده استفاده گردد، ولی برای تولید باگت و نان ساندویچی مناسب است.

باید افزود که گندم تراریخته فوق‌الذکر، به‌طور آزمایشی برای ۳۰ بیمار مبتلا به سلیاک در مکزیک و اسپانیا مورد استفاده قرار گرفته و نتایج آن تاکنون، به گفته محققین بسیار دلگرم‌کننده بوده است.

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.