فناوری تراریخته به کاهش مصرف سموم و حفاظت از محیط زیست منجر می‌شود

عضو هیئت علمی پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی در مناظره رادیو گفتگو گفت: تولید محصولات تراریخته از طریق کاهش مصرف سموم و تبعات باقیمانده سموم به سلامت محیط زیست کمک خواهد کرد.

به گزارش مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی، برنامه “مناظره” رادیو گفت و گو با موضوع محصولات تراریخته؛ آری یا خیر ، با حضور دکتر حسن رهنما عضو هیئت علمی پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی ایران پخش شد.

دکتر حسن رهنما در آغاز با بیان اینکه تراریخته محصول بیوتکنولوژی مدرن است، گفت: فرایند فناوری تراریخته همانند سلول های بنیادین و داروهای نوترکیب است و تفاوتی ندارند. 

وی درباره فرایند تراریخته اظهار داشت: در فرآیند تولید محصولات تراریخته، یک ژن از گیاه را جدا و وارد محصول دیگری می‌کنیم و بر اساس این تکنیک محصولات تراریخته از سال ۱۹۹۶ وارد بازار شده است که بر اساس آمار و ارقام، میزان استفاده از این محصولات در طول ۲۱ سال گذشته سالانه به طور مستمر افزایش پیدا کرده و کشاورزان و مردم تمایل بیشتری به استفاده از این محصولات دارند.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی ایران با تاکید بر اینکه هر فناوری فی نفسه خنثی است تصریح کرد: ژنی که از گیاه گرفته شده است می تواند یک ژن مفید و یا یک ژن مضر باشد ولی تا کنون محصول تراریخته‌ای سراغ نداریم که مضر باشد. زیرا همه محصولات تراریخته موجود در بازار طبق استانداردهای این علم توسعه یافته و مجوز تولید دریافت کرده‌اند.

وی افزود: محصولاتی که برای مصرف انسان ساخته می شود به آسانی مورد تائید قرار نمی گیرند. بعد از اینکه یک گیاه با هدف مشخص مانند مقاومت در برابر آفت و یا ایجاد ترکیب دارویی تولید کردیم، یک ژن از آن را در محصول دیگر و زیر نظر مراقبت های ویژه انتقال می دهیم و این یک کار بسیار تخصصی و بر اساس فناوری نوین است.

وی با بیان اینکه با رشد فزاینده جمعیت، استفاده از فناوری های جدید از جمله زیست فناوری در بخش کشاورزی ضروری است، اظهار داشت: تولید محصولات تراریخته به کاهش مصرف سموم شیمیایی و بیولوژیک و کاهش هزینه های کشاورزی، مدیریت بهینه علف های هرز، کاهش تبعات باقیمانده سموم شیمیایی، حفاظت از محیط زیست، منابع خاک، آب و موجودات زنده و … منجر می شود.

رهنما خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۱۸ میلیون کشاورز در ۲۸ کشور جهان به کشت تراریخته ها مشغول اند. ۸۳ درصد سویا، ۷۵ درصد پنبه، ۲۹ درصد ذرت و ۲۴ درصد کلزای تولیدی دنیا تراریخته هستند به طوریکه در مورد برخی از این محصولات به ندرت بتوان محصولات غیرتراریخته در بازارهای جهانی پیدا کرد.

در سوی دیگر این مناظره سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: باید قبل از اینکه محصول تراریخته‌ای وارد کشور شود آزمایشات لازم نسبت به سلامت آن انجام شود و زمانی که اطمینان حاصل کردیم که این محصولات برای محیط زیست کشور و سلامت مردم بی خطر است آن وقت برچسب گذاری انجام شود.

دکتر علی وقفچی با بیان اینکه نمی توان به صورت صفر و صد به محصولات تراریخته نگاه کرد، گفت: آنچه در قانون آمده، تکایف را مشخص کرده است؛ برای مباحث تحقیقاتی و علمی فعالیت در حوزه محصولات ژنتیک و تراریخته آزاد است و محدودیتی در این حوزه بر اساس مصوبه قانونی نداریم.

وی با بیان اینکه تقریبا همه کشورها از مصرف محصولات تراریخته اجتناب می کنند، افزود: آنچه اهمیت دارد، بحث مصرف است. مدتی قبل به ایرلند سفر کرده بودیم و هنگامی که از آنها درباره مصرف محصولات تراریخته سوال کردیم، صراحتا پاسخ دادند از این محصولات استفاده نمی کنند.

خاطر نشان می‌شود این ادعای عجیب جناب آقای وقف‌چی در حالی مطرح می‌شود که تقریبا در هیچ کشوری از جمله کشورهای اروپایی مورد نظر ایشان مصرف محصولات تراریخته ممنوع نیست. اتحادیه اروپا سالانه ۳۳ میلیون تن سویای تراریخته وارد و مصرف می‌کند. مشخص است که سویا جزو پرمصرف ترین محصولات زراعی است و در طیف گسترده‌ای از صنایع غذایی به مصرف می‌رسد.

وی همچنین به واردات محصولات تراریخته اشاره کرد و عنوان داشت: اگر محصول تراریخته از کشور تولیدکننده مجوز داشته باشد و از آن استفاده هم می کنند در کنار مجوزهای مجامع بین الملل، می توان اجازه ورود به کشور را داد و اما این بدان معنا نیست که در کشور هیچ آزمایشی روی آنها انجام نشود، بلکه باید در ایران نیز این محصولات مورد آزمایش های گوناگون قرار گیرند زیرا انتقال ژن، محدودیت هایی دارد.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس تصریح کرد: عده ای صاحب نظر در این حوزه در کشور داریم که روی محصولات تراریخته به صورت مستقیم کار کردند و قطعا نظرات کارشناسان می تواند موثر باشد و بر این اساس باید نظرات آنها را مورد توجه قرار داد. براساس قوانین حوزه واردات، هر محصول تراریخته باید ضامن سلامت انسان‌ها و ایمنی زیست محیطی باشد. قانون ایمنی زیستی در محصولات تراریخته باید کاملا حفظ شود و سلامت مردم و محیط زیست نباید به مخاطره افتد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
2 نظرات
  1. احمد می گوید

    این دور و زمون از بچه هم بپرسی میدونه تراریخته سرطان زاست اون وقت شما دکترنماها ادعا میکنید خیلی خوبه کاش از قبل اعلام میکردید بخاطر این خودفروختگی چقدر شماها رو خریده اند تا ملت حساب کار خودشون رو بکنند
    شما خائننین یک روز باید حساب پس بدهید و به شدت هم مجازات میشوید

    1. mahdi می گوید

      اقای احمد چطور حرف دو سه تا رسانه خاص رو که با انگیزه های سیاسی این حرفها رو بلغور میکنند به این راحتی باور کردین؟ سرطان زا بودن تراریخته رو فقط یک نفر به نام سرالینی ادعا کرد و همه سازمان های غذا و دارو و سازمان ایمنی غذایی اروپا گفتن مقاله ش ساختگی بود. سرالینی و موسسه ش ۵ میلیون دلار از بنیاد صهیونیستی صلح سبز برای این دروغ پردازی ها پول گرفتن تا فقط امریکایی ها تولید کننده باشند و باقی جهان مصرف کننده

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.