تولید تراریخته به کاهش واردات کمک می‌کند

معاون وزیر کشاورزی در نشستی خبری بر ضرورت تولید داخلی محصولات تراریخته تاکید کرد.

به گزارش مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی، رئیس سازمان آموزش، تحقیقات و ترویج کشاورزی امروز در نشستی خبری با بیان اینکه موضوع تراریخته درگیر موضوعات سیاسی شده است، عنوان کرد: اگر قرار است با این شدت این گونه محصولات را وارد کنیم، وقتی توان تولید را هم داریم، در صورت ارزیابی و صدور مجوز مانعی برای کشت نخواهند داشت.

وی با بیان اینکه در حال حاضر در کشور به طور گسترده از محصولات تراریخته استفاده می شود، گفت: در حال حاضر محصولات تراریخته را وارد و مصرف می کنیم، عمده روغن و خوراک دام، محصولات پروبیوتیک و واکسن های نوترکیب و دیگر محصولات تراریخته از این دست است.

دکتر اسکندر زند با اشاره به پیروی وزارت کشاورزی از چشم‌انداز برنامه ششم افزود: کمیته ای در وزارتخانه تشکیل شده تا محصولی که قرار است تولید شود ارزیابی برای صدور مجوز صورت بگیرد اما تاکنون محصولی رسما معرفی نشده است ولی اگر مجوزی گرفته شود کمک می کند میزان واردات کاهش پیدا کند.

معاون وزیر کشاورزی افزود: دو دیدگاه در کشور وجود دارد، یک نظر این است که اگر وارد و استفاده می کنیم نباید کشت کنیم و نظر دیگر این است در داخل کشور نیز محصولات تراریخته را تولید کنیم.

زند یادآور شد: در زمینه تحقیقات بر روی محصولات تراریخته در حوزه دام و برخی محصولات زراعی هم بطور گسترده  کارهایی انجام شده ومحصولاتی هم تهیه کردیم.

وی با تأکید بر استفاده از سرمایه، تکنولوژی و دانش فنی، افزود: برنامه ششم مبتنی بر اقتصاد مقاومتی است و برای رسیدن به آن باید ابزارهای متنوعی را بکار بگیریم.

زند با اشاره به استفاده از کارشناسان و مروجان پهنه در عرصه های کشاورزی، اظهار کرد: در ده استان دوره های بلندمدت دو ماهه در عرصه طراحی شده و تا اخر امسال همه استان ها درگیر می شوند.

وی گفت: برنامه ای برای افزایش تعداد مروجان نداریم  اما شاید در برخی از استان ها تعداد اندکی استفاده شود. استفاده از ظرفیت ارتقا سطح دانش و ارتباط بیشتر با مراکز تحقیقاتی برنامه از جمله موضوعات مهم در حال پیگیری است.

زند با بیان اینکه تحقیقات موتور محرک بخش کشاورزی است، عنوان کرد: سالانه 130 تا 150 دستاورد جدید در این سازمان داریم و  25 تا 30 رقم جدید سالانه در حوزه زراعی و باغی معرفی می کنیم.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.