تلاش دولت در حمایت و پشتیانی پایدار از کشاورزان است

رئیس جمهوری در جمع دست اندرکاران بخش کشاورزی امنیت غذایی کشور را مدیون کشاورزان دانست و گفت دولت پشتیبان کشاورزان است. دکتر روحانی تاکید کرد برای کشاورزی پایدار لازم است از منابع آب و خاک حفاظت کنیم.

 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بیوتکنولوژی ایران به نقل از آگنا، حسن روحانی در پنجمین کنگره سراسری خانه کشاورز، گفت: در دولت یازدهم تلاش زیادی کردم تا از کشاورزان حمایت کنیم.

رییس جمهوری افزود: ما کشاورزی پایدار می خواهیم و منابع پایدار و البته منبع اصلی ما در مساله غذا و محصولات کشاورزی به معنی عام کلمه آب و خاک است که این دو سرمایه بسیار ارزشمندی است.

وی افزود: خاک خوب و حاصلخیز نعمت و منبع عظیمی است. ما باید از خاک حراست و حفاظت کنیم و نگذاریم فرسوده شود .

وی از تلاش دولت در حمایت و پشتیبانی پایدار از کشاورزان خبر داد و گفت: دولت چیزی جز نمایندگی مردم ندارد و تمام قدرتش نمایندگی از طرف مردم است. دولت منتخب مردم است و با رای مردم مسئولیت می گیرد. بین دولت و ملت فاصله ای نیست.

رییس جمهور کشورمان خطاب به حاضران کنگره سراسری خانه کشاورز، گفت: آرامش و امنیت غذایی جامعه و کشورمان به بازوان قدرتمند شما وابسته است. در گذشته گاهی بر سر یک قرص نان جان افراد به خطر می افتاد اما سالیان سال است قحطی از سر ملت ما رفع شده و همین جای قدردانی از ملت ایران به ویژه کشاورزان دارد.

خرید تضمینی، حمایت آشکار دولت از کشاورزان

وی گفت: تعیین قیمت های تضمینی محصولات کشاورزی از حمایت های آشکار است. برای این که در تولید گندم روی پای خود بایستیم کمک دولت هم باید پایدار باشد اما برای کمک پایدار محصولات رقابتی متکی باشد و ما باید یک رقابت سالم را در منطقه و دنیا به وجود آوریم.

رییس دولت دوازدهم اظهار کرد: ما توانسته ایم گام های اساسی در بخش کشاورزی برداریم و تولید محصولات کشاورزی را از ۹۷ میلیون در سال ۹۲ به ۱۱۸ میلیون رسانده ایم. در زمینه تراز تجاری در مواد غذایی و محصولات کشاورزی در سال ۹۲ تراز منفی داشتیم یعنی منفی 8.1 میلیارد دلار بوده که در سال ۹۴ این تراز منفی 3.09 رسیده یعنی ۵ میلیارد دلار فرق کرده است.

روحانی افزود: واردات در سال ۹۲ در محصولات کشاورزی مواد غذایی 13.4 میلیارد دلار بوده که در سال۹۵، به 7.7 میلیارد دلار رسیده، تفاضل این دو 5.7 میلیارد دلار است که حرکت ارزشمند برای دولت در بخش کشاورزی محسوب می شود.

رییس جمهوری با اشاره به پرداخت تمامی مطالبات گندمکاران گفت: در گفت و گو با آقای نوبخت سخنگوی دولت در مورد مطالبات گندمکاران که جویا شدم و اعلام کردند پول تمامی کشاورزان گندمکار پرداخت شده است.

وی افزود: مقدار گندم خریداری شده در قالب طرح خرید تظمینی ۸.۸۷۲ میلیون تن بوده است و بهای این گندم یازده میلیارد و پانصد و نود و سه میلیون تومان بوده است که البته در سال قبل میزان گندم خریداری شده از کشاورزان بیشتر بوده است.

روحانی همچنین در بخش دیگر سخنرانی خود افزود: تلاش دولت در حمایت تضمینی گندم حمایت آشکار تلقی می شود اما حمایت در مکانیزاسیون، کانال های آب، زهکشی، آبیاری مدرن از دیگر بخش های حمایتی ما است.

دکتر روحانی با اشاره به تولید سه برابری دانه های روغنی در کشور، گفت: کشور امسال در زمینه دانه های روغنی سه برابر سال قبل تولید داشته است یعنی محصول از یک میلیون و صد هزار تن به یک میلیون و هفتصد هزار تن تبدیل شده که این رقمی بسیار خوب و قابل توجه است.

روحانی گفت: من بسیار خوشحالم که کشاورزان عزیز ما در طول پنج سال گذشته یعنی از ابتدای دولت یازدهم تا کنون موفقیت های خوبی را به دست آورده و این نشان می دهد که در دنیای امروز باید روی پای خود بایستیم. قدرت ملی ما نظامی، اقتصادی و حتی امنیت غذایی کشور ما باید توسط خودمان و کشاورزان عزیزی که در این جمع حضور دارند تامین شود.

 

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.