فناوری تراریخته سیاه و سفید نیست

استاد دانشگاه شیراز با تاکید بر اینکه فناوری تولید محصولات تراریخته برای تامین امنیت غذایی است گفت: اینکه ما روی یک فناوری خط بکشیم و آن را نفی کنیم مبنای علمی ندارد.

به گزارش مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران دکتر سید شهرام شکر فروش متخصص بهداشت مواد غذایی و استاد دانشکده دامپزشکی دانشگاه شیراز و پژوهشگر برتر کشوری، در نشست «فرآورده‌های غذایی تراریخته با منشأ دامی» که به همت گروه دامپزشکی فرهنگستان علوم برگزار شد گفت: جمع‌بندی مطالب مطرح شده در این نشست این بود که تا کنون مستندی برای اینکه اینها بیماری‌زا هستند وجود ندارد

وی با تاکید بر ضرورت تفکیک مباحث مطرح در این باره افزود: یک بحث تکنولوژی تولید محصولات تراریخته است که هیچ مشکلی درباره آن وجود ندارد. دیگری محصولات این فناوری هستند که اگر ادعایی صرفا درباره برخی از آنها مطرح می‌شود به صورت موردی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

دکتر شکر فروش با انتقاد از اینکه نباید این گونه نشست‌های علمی تخصصی گاهی حالت سیاست گذاری یا ژورنالیستی بگیرد گفت: همکاران مطرح می کنند محصولات ارگانیک باید جایگزین شود. اما اینکه ارگانیک چیست، کاربرد آن کدام است، چقدر هزینه تولید آن است، چه مشکلی را قادر است حل کند و چه میزان امنیت غذایی جهان را تأمین می‌کند نیاز به مطالعه دارد. اینکه کلی گفته شود محصول ارگانیک خوب است و ترایخته بد است مشکلی را حل نمی‌کند و جای آن در این جلسه نیست. در این جلسات باید فقط بر مبنای نتایج مطالعات علمی سخن گفته شود.

این استاد دانشگاه با تایید این گفته که نباید فناوری را سیاه و سفید دید تأکید کرد: مهندسی ژنتیک و تولید محصولات تراریخته یک فناوری است که در جهت رفع مشکل امنیت غذایی جهان ارائه شده است. این فناوری مانند سایر فناوری ها است که روزانه توسط انسان ها استفاده می‌شود. هر کدام از این فناوری‌ها استانداردها و الزاماتی دارد که رعایت می‌شود. اینکه ما روی یک فناوری خط بکشیم و آن را نفی کنیم مبنای علمی ندارد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.