مصرف محصولات تراریخته وارداتی و ممانعت از تولید داخلی این محصولات!

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اظهار تعجب از اینکه با وجود واردات آسان محصولات تراریخته از تولید داخلی آن جلوگیری می‌شود گفت: مجلس آمادگی دارد تا همکاریهای لازم برای ایجاد تغییرات در راستای بهبود شرایط رشد زیست فناوری کشور را به عمل آورد.

به گزارش مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران به نقل از مهر، سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی در مراسم اختتامیه همایش ملی بیوتکنولوژی با اشاره به رسیدن ایران به رتبه اول منطقه گفت: برای رسیدن به این جایگاه باید کشور محور تولید باشد، قادر باشیم علم را ثروت تبدیل کنیم و نیازهای داخلی را برطرف کنیم.

وی برخی از دانشها مانند زیست فناوری را از جمله دانشهای اقتصادی نام برد که دارای ارزش افزوده هستند و افزود: از آنجا که این نوع دانشها زندگی ما را در جهت بهبود مدیریت می کنند و از عوارض سایر علوم مصون نگه می دارند از این رو تولید دانش و فناوری نیاز به زیر ساختهایی دارد که در چشم انداز 20 ساله کشور به آن توجه شده است و امیدواریم در برنامه پنجم توسعه جایگاه مناسبی برای بیوتکنولوژی و فناوریهای مرتبط با آن تعریف شود.

قاضی زاده به توانایی کشور در زمینه تولید محصولات تراریخته اشاره کرد و اظهار داشت: متاسفانه موانع بسیاری در زمینه تولید این نوع محصولات و سازگاری آن با بازارهای داخلی وجود دارد. این در حالی است که محصولات مهندسی شده وارد بازار کشور شده و مصرف کنندگان از آن استفاده می کنند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس رفع این مشکلات را در گرو اصلاح ساختار، کوتاه کردن فرآیندها و افزایش روحیه کار تیمی دانست و خاطرنشان کرد: مجلس آمادگی دارد تا همکاریهای لازم برای ایجاد تغییرات در راستای بهبود شرایط رشد زیست فناوری کشور را به عمل آورد.

خاطرنشان می‌شود پس از تولید داخلی محصولات تراریخته در سال 1383 جریان ضد فناوری در کشور فعال شد و در سال 1384 با جنجال و دروغ پراکنی علیه این محصولات تولید داخلی آن را متوقف کردند. با وجود این، صدها هزار تن محصولات تراریخته به کشور وارد می‌شود و همین جریان هیچ حساسیتی نسبت به آن ندارد. گویی مشکل این جریان تنها جلوگیری از تولید ملی است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.