شناسایی استعداد بیماری با علم ژنتیک و پزشکی شخصی

عضو هیأت علمی پژوهشگاه مهندسی ژنتیک و زیست فناوری گفت: از طریق ژنتیک و پزشکی شخصی می‌توانیم افراد مستعد هر بیماری را شناسایی کنیم تا با اقدام بهنگام از بروز بیماری ها پیشگیری شود.

به گزارش مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران به نقل از مهر، دکتر مسعود هوشمند در همایش پزشکی شخصی گفت: اولین کنگره پزشکی شخصی به صورت عمومی برگزار شد و اکنون دومین کنگره را با محوریت سرطان برگزار کردیم.

وی افزود: هدف ما این است که قبل از اینکه یک فرد دچار بیماری شود، پیش بینی کنیم که مستعد چه بیماری هایی هستند. بیماری ms، آلزایمر، سرطان، بیماری های قلبی و عروقی از جمله بیماری هایی است که در صدد پیش بینی آن توسط ژنوم افراد هستیم.

وی گفت: هنگامی که بتوانیم افراد مستعد بیماری ها را شناسایی کنیم با تغییر در سبک زندگی شان می توانند از بروز این بیماری ها جلوگیری کنند.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه ژنتیک و زیست فناوری ادامه داد: در این بیماری ها علاوه بر ژنتیک، عوامل محیطی نیز تأثیر گذار است و به همین جهت تغییر در سبک زندگی می تواند انسان را از بسیاری از بیماری ها دور کند.

هوشمند خاطرنشان کرد: با تشخیص به موقع بسیاری از بیماری ها می توان در مراحل اولیه ورود به آن، به درمان آن اقدام کرد. بسیاری از داروهایی که امروزه در سرطان استفاده می شود با استفاده از علم پزشکی شخصی برای بیمار تجویز می شوند.

دبیر علمی کنگره پزشکی شخصی گفت: این آزمایشات در ایران راه اندازی شده است و ما می توانیم به پزشک بگوییم که چه دارویی برای چه فردی بهترین پاسخ را می دهد که هم در وقت و هزینه های بیمار صرفه جویی خواهد شد. علم فارماکوژنتیک روی این موضوع تمرکز کرده است.

وی تصریح کرد: هم اکنون تأثیرگذاری ۶۴۰ دارو را بر روی ژن به روش فارماکوژنتیک شناسایی کرده ایم و می توانیم بگوییم اگر فردی این داروها را مصرف کند چه نوع واکنشی نشان می دهد.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه ژنتیک و زیست فناوری در پایان خاطرنشان کرد: بسیاری از این داروها ۵ تا ۱۰ درصد اثر منفی بر روی ایرانی ها دارد و این اثرات منفی می تواند منجر به مرگ فرد بشود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
1 نظر
  1. Personalized medicine می گوید

    در مدل پزشکی شخصی، پزشک با آگاهی از اطلاعات نهفته شده در ژنوم فرد می‌تواند به او داروی مؤثر (با حداقل آثار سوء جانبی) و در دوز مناسب را تجویز نموده و سفارش مناسب را برای تغییر در سبک زندگی و رژیم غذایی (محیط) به منظور پیشگیری و درمان بیماریها و تغییر صفات ارایه دهد. از این رو به این مدل از پزشکی می‌توان پزشکی ژنومی نیز گفت.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.