همکاری پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی و موسسه رازی در تولید واکسن های نوترکیب

در بازدید مسوولان موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی از پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی، طرفین بر تبادل تجربیات و تهیه تفاهم نامه همکاری تاکید کردند.

به گزارش مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی در این جلسه که با حضور دکتر نیراعظم خوش خلق سیما، رئیس پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی، دکتر علی اسحاقی، رئیس موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی و جمعی از پژوهشگران، معاون ها و رؤسای بخش های دو مرکز تحقیقاتی برگزار شد، طرفین بر انجام پروژه های مشترک و گسترش تعاملات بین پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی و موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی تاکید کردند

تهیه تفاهم نامه مشترک بین پژوهشگاه و موسسه رازی در آینده نزدیک

رئیس پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی در این نشست تشریح فعالیت ها و اقدامات پژوهشگاه و پژوهشکده های بیوتکنولوژی کشاورزی در مناطق اظهار داشت: ما بر اساس ماموریت های تعریف شده و با توجه ارتقای پژوهشکده به پژوهشگاه، حوزه صنایع غذایی را به پژوهشکده بیوتکنولوژی شمال غرب کشور (تبریز) و حوزه بیوتکنولوژی جانوری را به پژوهشکده بیوتکنولوژی شمال کشور (رشت) محول کردیم. همچنین در اصفهان، پژوهشکده متابولیت های ثانویه و در مشهد نیز مدیریت بیوتکنولوژی شمال شرق کشور را داریم که در راستای ماموریت های پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی و مهندسی ژنتیک فعالیت می کنند.

وی به استفاده از نیروهای کیفی متخصص در پژوهشگاه اشاره و خاطرنشان کرد: بر همین اساس ما ارتباطات بین المللی را با موسسات و مراکز تحقیقاتی دنیا گسترش دادیم و از معدود موسسات تحقیقاتی هستیم که معاونت فناوری را ایجاد کردیم و با وجود پرشمار نبودن تعداد اعضای هیات علمی، از نظر علمی در سطح وزارت جهاد کشاورزی رتبه نخست را دارا هستیم.

خوش خلق سیما با بیان اینکه ما برای کارهای نوترکیب از جمله واکسن های نوترکیب ارزش زیادی قایل هستیم و بخش اعظم بیوتکنولوژی در این حوزه قرار می گیرد، از وجود زمینه های همکاری مشترک سخن گفت و خواستار تشکیل کمیته تخصصی و علمی مشترک به منظور روان سازی اقدامات و نیز تهیه تفاهم نامه همکاری بین پژوهشگاه و موسسه رازی شد.

وی همچنین اظهار امیدواری کرد تعامل بین پژوهشگاه و موسسه رازی، علاوه بر تاثیر علمی، تاثیر اقتصادی و خروجی محصول به همراه داشته باشد.

همکاری مشترک در زمینه نانو و سیستم بیولوژی

دکتر حسینی سالکده، معاون پژوهشی پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی در این نشست، ضمن اظهار امیدواری نسبت به ارتباط بیشتر بین پژوهشگاه و موسسه رازی گفت: نانو و سیستم بیولوژی موضوعات مهمی هستند که می تواند در همکاری های مشترک بین طرفین مطرح شود ضمن اینکه تجربیات خوبی در حوزه واکسن ها در پژوهشگاه داریم.

وی اظهار داشت: بیشتر پروتئین های که تولید می کنیم، آنزیم هایی با کاربرد تشخیصی و دارویی هستند و ما از همکاری های دوسویه در زمینه های مختلفی پروتئینی استقبال می کنیم.

منفعت رسانی به جامعه، ماموریت مهم پژوهشگاه

دکتر پژمان آزادی، قائم مقام فناوری پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی گفت: یکی از اقدامات پژوهشگاه در سال جاری، راه اندازی معاونت فناوری بوده است و ماموریت نخست ما، منفعت رسانی به جامعه، افزایش تولید ناخالص ملی کشور و اشتغال زایی در کشور با استفاده از فناوری ها و محصولات فناورانه در حوزه بیوتکنولوژی کشاورزی است که از این طریق برندسازی و افزایش درآمد برای پژوهشگاه را نیز به دنبال خواهد داشت.

وی ارتباط با صنعت، توسعه فناوری و مالکیت فکری و انتقال فناوری را از ماموریت های واحد فناوری برشمرد و با اشاره به فرایند ارائه ایده تا بازار در پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی اظهار داشت: دریافت ایده فناورانه، امکان سنجی، مشارکت بخش خصوصی، حفاظت از دانش فنی و انتقال دانش فنی با ایجاد شرکت دانش بنیان فرایندها و مراحلی هستند که برای تجاری سازی محصولات در پژوهشگاه مدنظر قرار می گیرند.

آزادی تصریح کرد: در این زمینه استانداردها و چشم انداز گسترده ای حتی فراتر از استانداردهای بین المللی در زمینه درآمدزایی، دانش فنی، پتنت داخلی، پتنت بین المللی، قرارداد انتقال فناوری، یافته ترویجی و شرکت های استارتاپ تعریف کرده ایم.

قائم مقام فناوری پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی با اشاره به نقش ایجاد مراکز رشد در پژوهشکده های تابعه و نیز راه اندازی شرکت های دانش بنیان و واگذاری پروژه ها به بخش خصوصی برای حمایت از آنها اظهار داشت: یکی از بهترین مثال ها در این زمینه دانشگاه کالیفرنیاست که بیشترین ارزش افزوده را با حمایت از شرکت های دانش بنیان ایجاد کرده است. در این دانشگاه از سال ۱۹۶۸ تا ۲۰۱۵، تعداد هزار و ۲۶۷ شرکت تاسیس شدند که حدود نیمی از آنها غیرفعال شدند اما ۶۲۲ شرکت همچنان فعال هستند و طبق تعهدات شان بیش از ۲۰ میلیارد دلار ارزش افزوده ایجاد کرده اند.

وی اظهار امیدواری کرد که با حمایت از شرکت های دانش بنیان واقعی که صاحب ایده هستند، مسیر پیشرفت را طی کنیم و در افزایش تولید ناخالص ملی کشور تاثیرگذار باشیم.

همکاری دوسویه در زمینه تولید واکسن های نوترکیب

دکتر مامنی، رئیس بخش نانوتکنولوژی کشاورزی نیز در این جلسه اظهار داشت: در بخش نانوتکنولوژی ما بر روی تهیه ترکیبات نانویی مختلف و اپلیکیشن های آن در بخش کشاورزی و در گام اول در زمینه تولید محصولات نانوسموم و نانوکودهای کشاورزی فعالیت می کنیم و موفق شدیم فرمولاسیون های مختلفی را از نانوکودهای آهسته رهش داشته باشیم. هدف ما نیز افزایش اثربخشی این ترکیبات و کاهش بقایای سموم در محصولات کشاورزی است.

عضو هیات علمی پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی با اشاره به اینکه مطالعات اولیه ای بر روی واکسن ها انجام شده است، گفت: امیدواریم بتوانیم ترکیباتی را تهیه کنیم که واکسن های مختلف خصوصا واکسن های نوترکیب را با شیوه ای مطمئن تر به مسیر مصرف آن هدایت کنیم. با این توصیف روی نانوواکسن ها با توجه به دانش خوبی که در زمینه سیستم بیولوژی در پژوهشگاه وجود دارد، دلیوری سیستم های هوشمندی را در دست طراحی و ساخت داریم و امیدواریم بتوانیم معضلات واکسن ها از جمله پایداری آنها را در مقابل حرارت یا رسانش آنها به محلی که مورد مصرف هست، بهبود بخشیم.

وی با اشاره به یکی از زمینه های همکاری بین پژوهشگاه و موسسه رازی در زمینه واکسن های طیور افزود: با توجه به ماموریت های پژوهشگاه و سازمان تحقیقات، تمرکز و تاکید ما بر روی واکسن های دام و طیور است و در گام اول دو واکسن آنفلوانزا و نیوکاسل خصوصا آنفلوانزا را مدنظر داریم که بتوانیم بهبودهایی را بر روی زمینه رسانش و اثربخشی نانوواکسن های طیور داشته باشیم.

یکی از مهم ترین مراکز آنالیز داده ها را در کشور داریم

دکتر محمدرضا غفاری، رئیس بخش زیست شناسی سامانه ها نیز در این جلسه با اشاره به تشریح سیستم بیولوژی گفت: سرعت تکنولوژی های نوین، حجم وسیعی از داده ها را ایجاد کرده است و اگر بخواهیم به یک هدف برسیم باید تمام حوزه های مرتبط را که در داخل سلول اتفاق می افتد، بررسی کنیم.

وی افزود: در سال ۹۳ با ادغام سه بخش پژوهشگاه از جمله ژنومیکس، بیوانفورماتیک و سیستم بیولوژی، بخش زیست شناسی سامانه ها ایجاد شد که هدف اصلی آن این است که با استفاده از اطلاعات موجود بتوانیم ماده ای را تعریف کنیم که فنوتیپی را در ارتباط با یک موضوع خاص، به هدف برسانیم. برای تحقق این امر، پژوهشگاه، زیرساخت هایی را ایجاد کرده که بیوانفورماتیک یکی از آنها محسوب می شود.

غفاری با بیان اینکه ما در حال حاضر یکی از مهم ترین مراکز آنالیز داده را در کشور داریم، اظهار داشت: بسیاری از پروژه های مهمی را در زیست شناسی سامانه ها، آغاز کرده ایم که متاژنوم آنالیسیس یکی از آنهاست؛ یعنی از یک حوزه فیزیکی می توان تمام موجودات در آن زمینه را آنالیز کرد که در این حوزه متاژنوم، پروژه های بزرگی را در بخش گیاهی و جانوری در حال اجرا داریم و از جمله آنها می توان به متاژنوم شکمبه نشخوارکنندگان مانند شتر و گاو اشاره کرد.

وی افزود: ما به دنبال این هستیم که با جداسازی ماکروبیوم که در شکمبه وجود دارد، مواد با ارزشی از آن تولید کنیم و ژنوم هایی را انتخاب کنیم که قادر باشند آنزیمی را تولید کنند که آن آنزیم با فعالیت بالا قادر باشد ترکیبات لازم را دایجست کند.

غفاری ادامه دارد: همچنین در زمینه متاژنوم گیاهی، تلاش کرده ایم به باکتری هایی که همزیست هستند، دست پیدا کنیم که در بحث هالوفیت ها از جمله گیاه سالیکورنیا این کار را انجام دادیم تا در برابر تنش های محیطی مقاوم باشند.

در ادامه این جلسه، رئیس و معاونان موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی نیز در سخنانی به بیان دیدگاه های خود پرداختند و در پایان از بخش های مختلف تحقیقاتی پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی از جمله بخش کشت بافت و سلول، بخش بیوتکنولوژی میکروبی، بخش زیست شناسی سامانه ها، بخش نانوتکنولوژی کشاورزی و بخش مهندسی ژنتیک بازدید کردند و با تشریح فعالیت ها و اقدامات هر بخش توسط روسای بخش ها و اعضای هیات علمی حوزه مربوطه، با دستاوردها و محصولات پژوهشگاه آشنا شدند. مسئولان موسسه رازی همچنین از گلخانه محصولات تراریخته دیدن کردند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.