رئیس سومین کنفرانس ملی پدافند غیر عامل در بخش کشاورزی مطرح کرد:

سیاست گذاری غلط، لطمه بزرگ به امنیت غذایی کشور

دکتر اسکندر زند، رئیس سومین کنفرانس ملی پدافند غیر عامل در بخش کشاورزی، امنیت غذایی کشور را ر گرو توسعه اقتصادی عنوان کرد و نقش پدافند غیر عامل را در این حوزه تشریح کرد.

دکتر اسکندر زند، رئیس سومین کنفرانس ملی پدافند غیر عامل در بخش کشاورزی در افتتاحیه این کنفرانس گفت: امروز آنچه در تعاملات بین المللی مطرح است اصل اقتدار است. اقتدار در قدرت های نظامی و اقتصادی است. تاریخ نشان می دهد به مرور زمان اهمیت تجهیزات نظامی در تامین امنیت کمرنگ تر شده اند و پدافند غیرعامل نقش مهمتری پیدا کرده است.

وی تشریح کرد: عصر انقلاب هوشمند از سال 2015 شروع شده و در سال 2025 تا 2030 به اوج خود خواهد رسید. چین 11 درصد تولید ناخالص جهانی را دارد. تا سال 2030 این رقم به 40 درصد خواهد رسید. ایالات متحده آمریکا و اروپا حدود 22 درصد تولید ناخالص جهانی را دارند. بخش عمده این تولید غیر وابسته به تجهیزات نظامی است.تولید ناخالص ملی نشان دهنده قدرت اقتصادی است. هرچه بنیه اقتصادی را تقویت کند پدافند غیرعامل را قوی تر کرده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: امنیت غذایی یکی از ستون های اصلی امنیت یک کشور است. مراقبت از امنیت غذایی هم یکی از وظایف مهم پدافند غیرعامل است. حرکت های حساب نشده در کشاورزی مانند دانش بنیان کار نکردن در بخش کشاورزی از مخاطرات امنیت غذایی و خلاف توسعه است. سرمایه گذاری برای حفاظت از تولید در برابر عوامل پیش بینی نشده از راه های افزایش امنیت غذایی است. با پیشرفت در فناوری اثر عوامل پیش بینی نشده مانند سرما و گرمای شدید بر تولید کاهش یافته است. تشویق سیاست های غلط در بازار یا به کار گیری منابع آب و خاک و اولویت بندی غلط در به کارگرفتن فناوری به امنیت غذایی لطمات جبران ناپذیری وارد می کند. سیاست ها باید به نحوی تنظیم شوند که انحرافات غیر قابل برگشت در پی نداشته باشد.

وی گفت: آب، خاک، هوا،ذخایر ژنتیکی، سرمایه، تکنولوژی و نیروی ماهر ارکان اصلی بخش کشاورزی هستند. دقت در حفاظت از این اجزا دقت در تامین امنیت غذایی است.

دکتر زند ادامه داد: نتایج مطالعه انجام شده توسط سازمات تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با همکاری دانشگاه گرگان نشان می دهد افزایش تولید، کاهش ضایعات و اصلاح الگوی مصرف سه راه اصلی برای تامین امنیت غذایی در کشور هستند. نتایج این مطالعه با عنوان «امنیت غذایی ایران در سال 2050» نشان می دهد که گندم با مصرف 12 درصد آب کشاورزی، 35 تا 40 درصد از انرژی جامعه را تامین می کند.

وی در پایان هدف اصلی از برگزاری کنفرانس های علمی را به اشتراک گذاری یافته های جدید و بررسی ایده های خام عنوان کرد و گفت:امیدواریم در پایان کنفرانس های علمی رویکرد جدیدی که به نفع کشور باشد شکل بگیرد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.