سن در تسنیم شماره 14_حمایت تمام قد محفلی در تسنیم از تاجران ناصادق تراریخته

“سن در تسنیم با هدف شفاف­ سازی افکار عمومی در زمینه محصولات تراریخته در پایگاه اطلاع­ رسانی بیوتکنولوژی ایران گشوده شده است. به­ طور ویژه سن در تسنیم با نورافکنی بر محفلی در خبرگزاری تسنیم که جز تخریب پژوهشگران مهندسی ­ژنتیک و محصولات تراریخته و روابط علمی بین­ المللی رسالتی دیگر ندارد، می­ پردازد. در این پرونده قصد داریم به شبهات غیر علمی که علیه مهندسی ژنتیک به طور کلی و محصولات تراریخته به طور خاص در تسنیم منتشر می‌شود به مطلبی که در تاریخ 8 فروردین 1399 باعنوان « طرفداری پرسش‌برانگیز “سازمان غذا و دارو” از محصولات تراریخته + سند / سخنی با تاجران تراریخت» در خبرگزاری منتشر شده است، بپردازیم و ضمن ارائه پاسخ علمی و روشن به حقایقی بپردازیم که جهت تخریب پژوهشگران متعهد کشورمان واژگون روایت شده‌اند.

از ابتدای سال 1399 و همزمان با شیوع بیماری عالمگیر کووید_ 19 شاهد تبلیغاتی از تلویزیون ملی ایران در پربازدیدترین زمان ها و در خلال پر بیننده‌ترین برنامه‌ها بودیم که سوالات زیادی را برای مخاطبین این تبلیغات ایجاد کرد. در این تبلیغات ادعا میشد  که روغن های غیر تراریخته سالم تر از روغن‌های تراریخته است!!!. اما عدم صداقت تبلیغاتی این برند از جایی آغاز می‌شود که تنها به این ادعا بسنده نکرده و شروع به تخریب محصولات تراریخته به وسیله اشاره به کودکان (اگر کودکان خود را دوست دارید و آینده آن‎ها برای شما مهم است از این محصول استفاده کنید یا از تراریخته استفاده نکنید) و بدون توجه به قوانین و مقررات کشور، تایید سازمان بهداشت جهانی و مجوزهای صادره از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادعای پوسیده و نخ نمای آسیب محصولات تراریخته به انسان را تکرار می‌کند. از طرفی این سری تبلیغات به همین بسنده نکرده و با بمباران ذهن مخاطب با شعارهای کذب و پی در پی سعی در جهت دهی به نگرش افراد را دارد. نقطه اتکای این تیزرها ایجاد احساس نیاز برای مشتریان است که برای دسته ای از مخاطبان به کنجکاوی ختم می‌شود. به راحتی می‌توان با رجوع به گوگل میزان جست و جو در این رابطه را مشاهده کرد:

نتیجه حاصل از GoogleTrend برای کلمات: “روغن تراریخته” “غیر تراریخته” “روغن طبیعت” در بازه زمانی سه ماهه اول سال جاری

واضح است که روغن طبیعت با بی اعتنایی به شعور جامعه علمی و سوء بهره‌برداری از عدم آشنایی تخصصی عامه مردم با مبانی پیچیده فناوری‌های نو (که در مورد تمام فناوری‌ها در تمام جوامع وجود دارد) در تلاش است تا در تبلیغات و تجارتی فریبکارانه و غیرمنصفانه سهمی از تجارت روغن سایر برندها را از آن خود سازد و پول بیشتری به جیب بزند.

طبیعت با ارائه اسناد منتشر شده از سوی مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران (اینجا) ابدا به فکر سلامت مردم نیست چون محصولات تراریخته به ادعای پر سرو صدای خودش “مضر” را از بازار جمع نکرده و مردم مشغول تغذیه از آن هستند. روغن طبیعت صرفا در تلاش است تا با سوء استفاده از گرفتاری این روزهای وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو به عنوان دستگاه نظارتی در بازار، جایگاهی برای خود دست و پا کند و صرفا محصولات خود را به فروش برساند. این ناجوانمردانه ترین ترفند ممکن برای یک برند است که از سواد پایین جامعه مشتریان خود کسب درآمد کند. از سوی دیگر به وضوح می‌توان دید که این برند سوار بر موج حساسیت مردم به بحث سلامتی محصولات بخاطر شیوع اپیدمی کرونا توانسته توجه افراد بسیاری را به خود جلب کند.

با تمام این گفته‌ها، رفتار صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران نسبت به این مسئله بسیار منفعلانه و بی تفاوت بوده، به طوری که با توجه به تمام گزارشات مراجع رسمی اعم از سازمان غذا و دارو، معاونت غذا و داروی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، مرجع ملی ایمنی زیستی، سازمان حفاظت محیط زیست و حداقل 1500 نفر از روسای پژوهشگاه‌ها، واحدهای پژوهشی، دانشمندان و اساتید مستقل و به ویژه انجمن‌های علمی، تبلیغات را با لجاجت تمام تا انتها ادامه داد. صدا و سیما هیچ قدمی در راستای جلوگیری از تبلیغات ویرانگر خود در حوزههای مختلف انجام نداده و رئیس این سازمان از واگذاری انحصاری تبلیغات برای کسب درآمدهای هزاران میلیارد تومانی بدون حساب و کتاب همچنان حمایت می‌کند. این موضوع به وضوح نشانگر این است که صدا و سیمای ایران اولویت درآمدزایی را بالاتر از حقایق علمی و اخلاق کاری و اجتماعی قرار داده و به هیچ وجه از این کار فروگذار نیست حتی با این که نامه‌ای رسمی از طرف “سازمان غذا و دارو” و جمعی از اساتید دانشگاه و فرهیختگان برای جلوگیری و توقف پخش این تبلیغات منتشر شد باز هم تفاوتی در روند پخش این تیزرها انجام نشد و بلکه با ورود شرکت های تبرک و غنچه به همین عرصه رقابت ناسالم تشدید هم شد. ظریفی می‌گفت: “در کشورهای دیگر رادیو و تلویزیون پول می‌گیرند و هروئین تبلیغ می‌کنند. خوشبختانه سازمان صدا و سیمای ایران اینگونه نیست”.

نامه سازمان غذا و دارو برای توقف تبلیغات شرکت طبیعت سبز میهن (اینجا)

نامه سازمان غذا و دارو برای توقف تبلیغات شرکت طبیعت سبز میهن به صدا و سیمای جمهوری اسلامی (اینجا)

حداقل 1500 نفر از روسای پژوهشگاه‌ها، واحدهای پژوهشی، دانشمندان و اساتید مستقل و به ویژه انجمن‌های علمی

با این حال رفتار صدا و سیمای ایران در راستای این اتفاق قابل پیش بینی بود. از سوی دیگر محفلی در خبرگزاری تسنیم نیز با حمایت از این دروغ پراکنی در رسانه ملی به قولی آتش بیار معرکه‌ای شد که به وضوح در آن بازنده است. این خبرگزاری “با سابقه دشمنی بیامان با علم بیوتکنولوژی و محصولات تراریخته” در سایت خود به جای پیگیری منویات رهبری در جهش تولید و بدون توجه به تاثیر خرد کننده این نوع تبلیغات بر تشویش اذهان مردم و به جای پیگیری اجرای مصوبات شورای ملی ایمنی زیستی که بر “ترویج فواید محصولات تراریخته” تاکید دارد در روشی بر سیاق گذشته کینه توزانه به عنوان وکیل مدافع تمام قد شرکتی واردکننده با سابقه تخلفات ارزی ظاهر شده و با طرح سوالی به دروغ چرایی “حمایت سازمان غذا و دارو را از محصولات تراریخته” را جویا شده و در این باره ادعاهایی را مطرح کرده که با رجوع به منابع معتبر و علمی می‌توان به راحتی آن‌ها را نقض کرد. (رجوع شود به اینجا)

محفل یاد شده در این خبرگزاری که قریب به 5 سال است با استفاده از زدن برچسب‌ “تاجران تراریخته” به شناخته شده ترین مفاخر علمی کشور و پژوهشگران حوزه های زیستی ارتزاق کرده با دفاع بی انتها و جانانه از این تاجر ناصادق تراریخته یعنی “شرکت طبیعت سبز میهن” میخ محکمی را بر تابوت ادعاهای شرافتمندانه خود مبنی بر مخالفت با تاجران تراریخته می‌کوبد و دم خروسش بیرون می‌افتد و معلوم می‌شود که منظور این محفل طی 5 سال گذشته نه تاجران تراریخته که پژوهشگران متعهد و ولایتمدار مهندسی ژنتیک و محصولات تراریخته و طرفداران تولید ملی این نوع محصولات بوده است!!! محفل فناوری هراسان مستقر در تسنیم در تلاش است که ارزش پژوهشگران و‌ تحقیقات آن‌ها را دون جلوه داده و از ارزش تحقیقات دانشمندان این عرصه بکاهد. شاید بهتر باشد عنوان کاسبان و تاجران را برای نماینده کمپانی سم فروشی Xeda در منطقه و ایران که به طور همزمان عضو شورای انجمن غیر علمی ارگانیک نیز هست و از قضا محبوبیت ویژه‌ای در تسنیم دارد به کار ببرد. به راستی مدیران ارشد تسنیم و نهاد ارزشمندی که آن را بوجود آورده است جدا نمی‌خواهند چشمان خود را بر روی حقیقت رفتار محفل تاریکخانه‌ای ضد تولید ملی محصولات تراریخته که موجب نفوذ تجار سوداگر و دو تابعیتی‌ها و متوهمین شده است باز کنند و با خودپالایی دست دوستی جامعه علمی کشور را که به سوی این خبرگزاری ارزشمند حرفه‌ای دراز شده است را بفشارد؟؟؟

 پرونده ویژه «سن در تسنیم » با هدف روشن سازی افکار عمومی در حوزه مهندسی ژنتیک، با تلاش جمعی از پژوهشگران متعهد این حوزه تهیه می شود. همه شماره‌های این پرونده را اینجا بخوانید «سن در تسنیم» در تلاش است بستری را به وجود بیاورد که توسعه و تعالی جمهوری اسلامی ایران تا حد امکان فارغ از فشارهای نهادهای قدرت، ثروت و پوپولیسم پیش رود.

بدیهی است مخاطب این یادداشت منحصرا دست اندرکاران واحد ذیربط تسنیم در تولید مطالب مجعول و سراپا کذب علیه محصولات تراریخته مانند مطالب زنجیره­ای “مزرعه پدری” یا “ایران-ایری-راکفلر” است و ربطی به کارکنان و مدیران زحتمکش به ویژه خبرنگاران صمیمی این رسانه و سایر بخش ها و واحد های آن ندارد. امید است مدیریت ارشد این رسانه با خود پالایی، رسالت سنگین اطلاع رسانی صحیح، دقیق و منصفانه را در این حوزه نیز جاری و ساری کند.

تهیه و تنظیم: پریچهر پارسا، کارشناس ارشد بیوتکنولوژی کشاورزی

بیشتر بخوانید:

سن در تسنیم شماره 13-گالیله کشی تسنیمیان/محفلی در تسنیم علیه تولید ملی فعال است

سن در تسنیم شماره 12-دروغ جرم نیست! تکرار دروغ پردازی تسنیم با هدف فناوری هراسی و هراس افکنیس

سن در تسنیم شماره11-آفت «لومپنیزم» در کشتزار «علم»!

سن در تسنیم شماره10- از مخالفت با تولید ملی محصولات تراریخته تا تقابل با اجرای قانون

سن در تسنیم شماره9-چه کسانی مهندسی ژنتیک را حرام اعلام کردند؟

سن در تسنیم شماره8-چه کسانی مهندسی ژنتیک را حرام اعلام کردند؟

سن در تسنیم شماره7- واکاوی یک گزارش دروغ: اخراج بخاطر نقد محصولات تراریخته(!)

سن در تسنیم شماره 6- “دم درآوردن” انسانها: افسانه یا واقعیت؟ (قسمت 2)

سن درتسنیم شماره 5-“دم درآوردن” انسانها: افسانه یا واقعیت؟ (قسمت 1)

سن در تسنیم شماره4-گوشت هیولای بلژیکی با طعم «شایعه»!

سن در تسنیم شماره3- تشکر از راکفلر؛ بختک «دروغ» بر سینه «علم»

سن در تسنیم شماره 2-از تقطیع تصاویر تا روایت واژگون از یک تجربه موفق

سن در تسنیم شماره1-اهمیت تولید ملی محصولات تراریخته در توسعه اقتصادی

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.