سن در تسنیم- شماره سوم/ تشکر از راکفلر؛ بختک «دروغ» بر سینه «علم»

پرونده “مزرعه پدری” پس از اعلام حمایت دولت یازدهم از تولید ملی محصولات تراریخته با هدف تخریب شخصیت دانشمندان و پژوهشگران راستین عرصه مهندسی ژنتیک در تسنیم گشوده شد. سن در تسنیم پاسخی به گردانندگان مزرعه پدری در خبرگزاری تسنیم است. آنها که بخاطر توجیه رویکردهای فناوری هراسانه خود، به پرونده ­سازی علیه مروجان ولایتمدار علم و فناوری متوسل می ­شوند.

“مزرعه پدری”، پرونده ­ای است که پس از اعلام حمایت دولت یازدهم از تولید ملی محصولات تراریخته، درخبرگزاری تسنیم گشوده شد. محصولات تراریخته فراورده ­های حاصل از فناوری مهندسی ژنتیک هستند. این محصولات که با استفاده از روش­ های دقیق و مدرن فناوری مهندسی ژنتیک تولید می شوند، نسبت به ارقام غیر تراریخته پر محصول­ تر و با کیفیت تر هستند.

حمایت از تولید داخلی محصولات تراریخته، در دولت یازدهم، به منظور پایان دادن به واردات بی ضابطه آنها و خود اتکایی در کشاورزی صورت گرفت. از همان زمان، جریانی ضد فناوری در کشور به راه افتاد که شاخه ه­ای قدرتمند آن موفق شد در خبرگزاری تسنیم نفوذ کند و جنجال تبلیغاتی وسیعی علیه این محصولات به راه بیاندازد. این جریان به تخریب علم مهندسی ژنتیک اکتفا نکرده و  پرونده “مزرعه پدری” به طور سازمان یافته با هدف تخریب شخصیت دانشمندان و پژوهشگران راستین این عرصه در تسنیم گشوده شد.

سن در تسنیم پاسخی به گردانندگان مزرعه پدری در خبرگزاری تسنیم است. آنها که بیش از تسلط بر اصول حرفه ای و اخلاقی روزنامه­ نگاری، به قواعد و قوانین فتوشاپ برای بریدن عکس ­ها و پنهان کردن تصاویر واقعی تسلط دارند و بخاطر توجیه رویکردهای فناوری هراسانه خود، به پرونده ­سازی علیه مروجان ولایتمدار علم و فناوری متوسل می ­شوند!

بیشتر بخوانید:

“سن در تسنیم” منتشر می‎شود/ نگاهی به پرونده “مزرعه پدری” در خبرگزاری تسنیم

سن در تسنیم- شماره اول/ اهمیت تولید ملی محصولات تراریخته در توسعه اقتصادی

سن در تسنیم- شماره دوم/ از تقطیع تصاویر تا روایت واژگون از یک تجربه موفق

 

تنظیم کنندگان گزارش های کذب در مزرعه پدری تصور می­ کنند از طریق انتشار مطالب جعلی می­ توانند دانشمندان فناوری تراریخته و مروجان دانش مهندسی ژنتیک در ایران را بی­ اعتبار کنند. البته اینان منافع ملی را به پای رقابت جناحی ذبح می­ کنند.

سن در تسنیم در شماره سوم خود بر آن است با هدف روشنگری نزد افکار عمومی یکی از ادعاهای منتشر شده در پرونده مزرعه پدری مبنی بر تشکر دکتر “بهزاد قره یاضی” از راکفلر را واکاوی کند.

این شبه گزارش با عنوان “تشکر مقام بلند پایه دولتی از راکفلر” در تاریخ 12 اردیبهشت 1395 در این خبرگزاری منتشر شده و علاوه بر آن از سوی محفل ضد تراریخته در محتواهای خبری دیگر نیز بسیار تکرار شده است (1).

نویسنده­ تسنیم به قسمت تقدیر و تشکر یک مقاله علمی که توسط دکتر قره یاضی و هشت پژوهشگر دیگر نوشته شده پرداخته و مدعی شده است که دکتر قره یاضی 21 سال قبل در بخش سپاسگزاری این مقاله از بنیاد راکفلر بخاطر تامین مالی پروژه برنج تراریخته تشکر کرده است!!!!

پیش از پرداختن به این ادعای کذب، لازم است یادآور شویم که دکتر قره ­یاضی در تاریخ یاد شده یک دانشجوی بورسیه جمهوری اسلامی ایران بوده است و نه  یک مقام بلند پایه دولتی! اما “حقیقت” که در این شبه گزارش، واژگون روایت شده چه بوده است؟ 

پژوهشگران دانشگاهی و آکادمیک می­ دانند که نگارش مقالات علمی به صورت مشترک، نزد دانش ورزان معمول است و دانش و انتشارش فراتر از مرزها رخ می­ دهد. در عصر اطلاعات، محققین با هم همکاری می­ کنند تا بر سر موضوعاتی که ماهیت جهانی دارد راه تحقیق و توسعه پیش گیرند. سالها پیش، دکتر بهزاد قره یاضی، مبدع برنج تراریخته در قالب تحقیق علمی با هشت تن دیگر از دانشمندان جهان مقاله­ ای علمی منتشر می ­کنند.

براساس روش استاندارد، هر مقاله یک نویسنده مسئول دارد. در این مقاله نویسنده مسئول فردی به نام دکتر “جان بنت” شهروند استرالیایی است که مدیریت پروژه را بر عهده داشته است. مسئولیت نهایی تدوین، ارسال و…. مقاله بر عهده نویسنده مسئول است. از جمله جمع ­آوری بخش تشکر و قدردانی همکاران از افراد حقیقی و حقوقی دیگر بر عهده نویسنده مسئول است. نه نویسنده اول!  

 علاوه بر این، چنانچه آکادمسین ها می دانند در انتهای انتشارات علمی هر محققی می تواند به رسم تقدیر از پشتیبانان علم تشکر کند و تلاشش را به آنان تقدیم کند.به همین رسم شناخته شده هر کدام از مشارکت کنندگان مقاله مذکور مراتب سپاس خود را نگاشته­ اند. 

چنانکه دکتر قره یاضی و دکتر فرامرز علی نیا که دو تن از پژوهشگران ایرانی در نگارش این مقاله هستند، از “جمهوری اسلامی ایران” به عنوان حامی مالی بورسیه خود تشکر کرده اند و خوانندگان را متوجه دانش دوستی دولت و کشورشان کرده اند. از سوی دیگر آنها فرصت را برای تشکر و قدردانی از موسه تحقیقات برنج کشور برای تامین بذر اولیه مغتنم شمرده­ اند. در این میان دیگر محققان نیز مستقل از هم تشکر و قدر دانی خودشان را مطرح کرده ­اند که مسئولیت آن بر عهده خودشان است (تصویر 1).

تصویر 1. دکتر بهزاد قره یاضی و دکتر فرامرز علی ­نیا دو تن از پژوهشگران ایرانی در نگارش مقاله هستند که از جمهوری اسلامی ایران تشکر کرده­ اند.

اما نویسنده مطلب، قسمت تقدیر و تشکر این مقاله را تقطیع کرده ­است و با کشیدن خط قرمز بر عبارت جمهوری اسلامی ایران و برجسته کردن نام دکتر قره یاضی و کلمه راکفلر، چنان نمایانده است که دکتر قره یاضی (مقام بلد پایه دولتی!!!) از بنیاد راکفلر تشکر کرده است (تصویر 2 ).

 تصویر 2. قسمت تقدیر و تشکر مقاله دکتر قره یاضی و هشت محقق دیگر. خط آخر این تصویر عبارت

” from the Islamic Republic of Iran “است که با کمی دقت می توان دید که با خط قرمز پوشانده شده است.

این روایتی بر اساس مستندات موجود است. دسترسی به این مقاله برای عموم آزاد است (لینک مقاله: https://link.springer.com/article/10.1023/A:1009695324100). اما محفل ضد تراریخته در خبرگزاری تسنیم به سیاق معهودشان دست به تقطیع و سانسور هدفمند بخش تشکر و قدردانی مقاله علمی زده ­اند تا وانمود کنند منادی فناوری تراریخته، سپاسگزار راکفلر بوده است و در موقعیتی مناسب بتوانند از اتهام های واهی علیه پژوهشگران متعهد کشور نیز بهره ­های کافی و وافی ببرند.

امروز فناوری هراسان راه جعل و اتهام به دانشمندان پیش گرفته­ اند. این همان منطقیست که طبق آن، دانش هراسان با کوپرنیک و گالیله برخورد کردند. لکن دانش و حقیقت راه خود را باز کرد و عصر روشنگری، تاریکخانه ­های دانش­ هراسان را به خاطره تاریخ سپرد.

پی نوشت:

  1. در این شبه گزارش ادعاهای خلاف واقع دیگری همچون «آلودگی خطرناک ۱.۳ میلیون هکتار از اراضی کشاورزی ایران» آمده است. سن در تسنیم در شماره های بعدی  به همه این ادعاها به طور جداگانه و مفصل پاسخ خواهد داد. 

 

*بدیهی است مخاطب این یادداشت منحصرا دست اندرکاران واحد ذیربط تسنیم در تولید مطالب مجعول و سراپا کذب علیه محصولات تراریخته مانند مطالب زنجیره­ای “مزرعه پدری” یا “ایران-ایری-راکفلر” است و ربطی به کارکنان و مدیران زحتمکش به ویژه خبرنگاران صمیمی این رسانه و سایر بخش ها و واحد های آن ندارد. امید است مدیریت ارشد این رسانه با خود پالایی، رسالت سنگین اطلاع رسانی صحیح، دقیق و منصفانه را در این حوزه نیز جاری و ساری کند.

بیشتر بخوانید:

سن در تسنیم شماره 2-از تقطیع تصاویر تا روایت واژگون از یک تجربه موفق

سن در تسنیم شماره1-اهمیت تولید ملی محصولات تراریخته در توسعه اقتصادی

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.