باید عوامل دلسرد شدن برخی نخبگان و مخترعین بررسی شود

به گزارش خبرگزاری فارس، محمود تولایی رئیس سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری کشور در نشست خبری که دیروز به منظور اعلام آغاز فعالیت نخستین نمایشگاه و فروشگاه دائمی محصولات مخترعین و مبتکرین برگزار شد، گفت: اگر امروز دشمن همه عرصه‌ها را برای ملت ما تنگ می‌کند و …

به گزارش خبرگزاری فارس، محمود تولایی رئیس سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری کشور در نشست خبری که دیروز به منظور اعلام آغاز فعالیت نخستین نمایشگاه و فروشگاه دائمی محصولات مخترعین و مبتکرین برگزار شد، گفت: اگر امروز دشمن همه عرصه‌ها را برای ملت ما تنگ می‌کند و این همه فشار در منطقه شاهد هستیم، به دلیل همت جمعی استکبار برای گران تمام شدن دستیابی کشور ما به فناوری‌های نوین جهانی است.
تولایی تصریح کرد: مردمی کردن اقتصاد و تقویت بخش خصوصی‌،‌ کاهش وابستگی به نفت، استفاده حداکثری از زمان، منابع و امکانات و مدیریت مصرف از اهداف سازمان بسیج علمی و فناوری کشور است و لازمه به نتیجه رسیدن اقتصاد مقاومتی، پرهیز از تغییر ناگهانی در قوانین و سیاست‌ها و بکارگیری مدیران شجاع است.
وی در ادامه با بیان اینکه نمایشگاه و فروشگاه دائمی محصولات مخترعین و مبتکرین روز شنبه افتتاح می‌شود، اظهار داشت: در این نمایشگاه 40 اثر از مخترعین و مبتکرین کشور نمایش داده می‌شود که شعار محوری نمایشگاه "سرمایه‌های ایرانی را جدی گرفته‌ایم" است.
تولایی با اشاره به توان علمی و ظرفیت‌های کشور گفت: 97 درصد داروی کشور در داخل تولید می‌شود و 3 درصد داروهای وارداتی مبتنی بر تکنولوژی‌های برتر است که متاسفانه بیش از 40 درصد بودجه ما صرف خرید آن 3 درصد دارو می‌شود.
وی افزود: ما ظرفیت‌های بسیار خوبی در عرصه نانوتکنولوژی، بیوتکنولوژی و علوم هسته‌ای داریم و پیش بینی می‌کنیم بسیاری از علوم توسعه یافتگی مثل فناوری‌های نانوتکنولوژی، هوا فضا و ارتباطات از ارزش بسیار بالایی برخوردار شود که در این حوزه در کشور ما خلاء‌ حقیقی و حقوقی وجود دارد و بسیج علمی در این عرصه نیز تلاش می‌کند.
تولایی تاکید کرد: بسیج بنا ندارد تکالیف سازمان‌های عهده دار علم و دانش را گردن بگیرد اما در این عرصه برای کمک از هیچ تلاش و برنامه‌ریزی دریغ نمی‌کند.
وی با اشاره به راه‌اندازی مراکز حمایت از تحقیقات گفت: تاکنون بیش از 5 هزار طرح، پژوهش و اختراع و ابتکار به سازمان بسیج علمی ارائه شده که بیش از 1500 طرح آن به تصویب رسیده است. همچنین 220 طرح اختراع و ابتکار که به ثبت رسیده و آماده تجاری شدن هستند، در فراخوان ما برای نمایشگاه اعلام حضور کردند که برخی از آنها در نمایشگاه ارائه می‌شود و بخشی از طرح‌ها هم در مرحله آزمایش هستند.
رئیس سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری کشور ادامه داد: امیدوارم با برگزاری این نمایشگاه و اینگونه اقدامات بتوانیم در جهت تقویت اقتصاد مقاومتی تلاش کنیم. تولایی با اشاره به مقابله استکبار با رشد علمی ایران گفت: اگر آنها امروز دانشمندان ما را ترور می‌کنند به دلیل این است که علم و فناوری به عنوان ابزار اقتدار تعیین شده است.
وی با اعلام نارضایتی از واردات کالا اظهار داشت: سال گذشته 6 هزار قلم کالای وارداتی داشتیم که در مقابل آن 3 میلیون دانشجوی فعال داریم یعنی به ازای هر قلم کالای وارداتی 500 دانشجو داریم و آیا این قابل باور است که باوجود این میزان ظرفیت علمی 6 هزار قلم کالا وارد کنیم؟ چرا واردات به این کشور باید به عنوان اسرار تجار قلمداد شود و یک دانشجو که می‌خواهد واردات به کشور را کاهش دهد به اطلاعات مفید واردات کالا دسترسی ندارد.
تولایی تاکید کرد: باید به گونه‌ای باشد که وقتی یک مسئول می‌خواهد برگه وارد کردن یک کالا را امضا کند مطمئن باشد توان تهیه آن کالا با توجه به ظرفیت علمی کشور وجود ندارد. به عنوان مثال امروز برای تولید کود بیولوژیک که کاملا سالم و بی خطر است صدها مشکل در کشور ایجاد می‌شود ولی در همان زمان 800 میلیون دلار برای واردات سموم کشاورزی که اثرات مضر فراوانی دارد، هزینه می‌شود. چه کسانی از این مسائل دچار منفعت می‌شود؟ چرا در آستانه برداشت برنج در کشور واردات انبوه برنج صورت می گیرد؟
رئیس سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری کشور با بیان اینکه باید عوامل دلسرد شدن برخی نخبگان و مخترعین بررسی شود، گفت: بسیج برای تحقق علمی و جهاد اقتصادی همه توان خود را به کار گرفته است و با هیچ مسئولی تعارف ندارد.
وی افزود: بخش عمده بودجه‌های حمایت در عرصه علم و فناوری در اختیار سازمان‌های دولتی و بر عهده آنهاست اما ما نیز بخش‌هایی برای شناسایی و حمایت مخترعان و مبتکران داریم.
رئیس سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری کشور در پایان اظهار داشت: طرح‌های تا کمتر از 50 میلیون تومان را سازمان بسیج علمی پیگیری می‌کند ولی برای طرح‌های بالاتر سرمایه‌گذاران و سازمان‌های مربوطه را شناسایی و معرفی می‌کنیم.
منبع: خبرگزاری فارس
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.