دکتر بهزاد قره‌یاضی: ديپلماسي مبتني بر انجمن‌هاي علمي متضمن تقويت امنيت ملي است

تهیه و تنظیم: سمیرا کهک-

در نشست مشترك مجمع تشخیص مصلحت نظام و انجمن‌های علمی کشور که در روز یکشنبه پانزدهم مرداد ماه سال 1391 در سالن همایش‌های بین‌المللی ابوریحان دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، يازده نفر از پيش‌كسوتان و روساي فعال انجمن‌هاي علمي فرصت اظهار نظر و ارائه ديگاه يافتند. دكتر بهزاد قره‌ياضي …

در نشست مشترك مجمع تشخیص مصلحت نظام و انجمن‌های علمی کشور که در روز یکشنبه پانزدهم مرداد ماه سال 1391 در سالن همایش‌های بین‌المللی ابوریحان دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، يازده نفر از پيش كسوتان و روساي فعال انجمن‌هاي علمي فرصت اظهار نظر و ارائه ديگاه يافتند. دكتر بهزاد قره‌ياضي بنيانگذار پژوهشكده بيوتكنولوژي و رئيس انجمن ايمني زيستي انتقادات صريحي را به عملكرد خانم دكتر سلطانخواه معاون علم و فناوري رئيس جمهور مطرح كرد. وي با طرح اين موضوع كه اگر معاون “علم و فناوري” خودش نخواهد به نتايج تحقيقاتي كه خودش سفارش داده و خودش آن را تاييد كرده و نتايج اين تحقيق را رونمايي كرده عمل كند ما از چه كسي انتظار داشته باشيم؟ گفت: “وقتي كه نخبگان علمي كشور در طرح مميزي وضعيت مهندسي ژنتيك كشاورزي در مورد نامناسب و ناشايسته بودن مديريت وقت بيوتكنولوژي كشاورزي در كشور به اجماع مي‌رسند چرا خانم دكتر اين فرد را ارتقا داده و او را به عنوان معاون خود بر مي‌گزيند؟ چرا دولت برخلاف سفارش‌ها و حتي “يقه گيري‌” مقام معظم رهبري اعتبارات پژوهشي را اختصاص نمي دهد؟” وي با طرح چند مثال موردي تاكيد كرد كه مشكل اصلي را مقام معظم رهبري فرموده‌اند كه سياست‌هاي كلي نظام كه به تصويب رسيده اند در مرحله تقنين و اجرا مورد توجه كافي واقع نشده‌اند و به همين دليل هم علاه بر ساير وظايف، وظيفه “نظارت” بر اجراي سياست‌هاي كلي نظام را هم بر عهده مجمع تشخيص مصلحت نظام قرار داده‌اند كه متاسفانه معلوم نيست كه مجمع با كدام مصلحت انديشي مسئولان را به حال خود رها كرده تا وضعيت كنوني كشو را در حوزه هاي مختلف به ويژه حوزه علمي براي كشور رقم زنند؟
وي با ارائه مثالي گفت: متاسفانه در نگاه بانك مركزي انجمن‌هاي علمي و اساتيد پيش كسوتي مثل همين آقاي دكتر ايزديار استاد مسلم بيماري شناسي گياهي كه در كنار من نشسته‌اند با افرادي كه براي تفرج به “سواحل جنوبي خليج فارس” يا “آنتاليا” مي‌روند يكسان تلقي شده و به محض قطع اختصاص ارز مسافري ارز مورد نياز تبادلات علمي بين المللي مورد نياز اساتيد برجسته كشور و انجمن‌هاي علمي هم قطع شده است گفت: در سال‌هاي طولاني كه اينجانب در مذاكرات بين‌المللي حضور داشتم متوجه موضوعي شدم كه براي مديران ارشد كشور حائز اهميت است و آن اين بود كه هرگاه صندلي كشوري در اجلاس‌هاي علمي و بين‌المللي خالي مي‌ماند، به فاصله چند سال آن كشور مورد تهاجم قرار گرفته است كه مثال بارز آن افغانستان، عراق، ليبي و حتي سوريه است. وي با تاكيد بر اينكه در شرايط حساس كنوني بايد با استفاده از ديپلماسي مبتني بر نهادهاي علمي به ويژه نهادهاي غيردولتي استمرار توسعه علمي و انتقال فناوري به كشور را تضمين كنيم از مسئولین حاضر در جلسه خواستار حل مشکلات موجود بر سر راه فعالیت‌های بین‌المللی کشور و جلوگيري از گسترش پديده “خودتحريمي” از سوي برخي مديران نالايق شد.
تهیه و تنظیم: سمیرا کهک
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.