سن در تسنیم- شماره پنجم/ “دم درآوردن” انسانها: افسانه یا واقعیت؟ (قسمت 1)

«سن در تسنیم » پاسخ جامعه علمی به محتوای غیر علمی پرونده مزرعه پدری در خبرگزاری تسنیم است که با هدف تخریب فناوری مهندسی ژنتیک و محصولات تراریخته منتشر می شوند. در این شماره از دم های انسانی و میمون مزوپتیکوس می گوییم. درباره استراتژی دروغ بزرگ میخوانیم و اسنادی را افشا می کنیم که ماهیت جریان ضد پیشرفت در کشور را برملا می سازد.

در تاریخ 26 آذر 96 خبری روی سایت خبرگزاری تسنیم قرار گرفت و به سرعت در فضای مجازی منتشر شد. این خبر با تیتر عجیب «شیوع پدیده دم در آورن انسانها بر اثر محصولات تراریخته + تصاویر» هر کسی را مجذوب می­کرد که لاقل نگاهی به عکس های گزارش بیاندازد (تصویر 1). چنین شد که این خبر جعلی که زاییده ذهن تخیلی نویسندگان تسنیم بود در سایت های دیگر هم باز نشر و میان مردم دست به دست چرخید.

 

تصویر 1. خبر کذب منتشر شده در خبرگزاری تسنیم.

اینکه چنین گزارشی با چه حجمی از دشمنی نسبت به محصولات تراریخته -و باید گفت نسبت به مردم- نوشته شده است، از موضوع این نوشتار خارج است. آنچه  سن در تسنیم در این شماره مد نظر دارد به آن بپردازد نگارش یک پاسخ مفصل علمی به این ادعای کذب است. ادعایی که می توان با قاطعیت نوشت مزرعه پدری در خبرگزاری تسنیم با انتشار آن  تمام مرزهای قبلی خود را در دروغگویی جا به جا کرده است.

گزارشگر تسنیم در گزارش خود نوشته است:“طی سالیان اخیر، پدیده “دم درآوردن” در محدوده شبه قاره هند که سالها به کشت و مصرف محصولات تراریخته از جمله سویا و پنبه تراریخته مبادرت دارند، بسیار فراوان شده است”. نویسنده جاعل برای اثبات ادعای خود از چند تصویر استفاده کرده است. تصویر اول اسکلت یک میمون است (تصویر 1) و تصویر های بعدی عکس افرادی را با یک زائده دم مانند نشان می دهد (تصویر 2). نویسنده در توضیح این تصویر گفته است: “برخی کارشناسان امر (!) معتقدند با دستکاری ژنتیکی محصولات کشاورزی و ترکیب ژن گیاهان خوراکی با حیوانات (!)، بروز چنین پدیده‌هایی، قابل پیش بینی بوده است!!!!

 

تصویر 2. تصویر فردی با یک زائده دم مانند که در خبرگزاری تسنیم منتشر شده است. نویسنده گزارش با استفاده از این عکس و جعل واقعیت به خواننده القا کرده است که مصرف محصولات تراریخته موجب دم در اوردن انسان ها شده است!

سن در تسنیم در یک گزارش دو قسمتی به بررسی علمی ادعای مضحک «دم در آوردن افراد بر اثر مصرف محصولات تراریخته»! خواهد پرداخت.

در این شماره با ارائه مستندات علمی روشن می کنیم که تصویر این اسکلت منتشر شده متعلق به گونه ای میمون منقرض شده است که ۵ تا ۷ میلیون سال قبل در اروپا و غرب آسیا زندگی می کرده است.

در شماره بعدی به تصاویر دیگر منتشر شده در شبه گزارش تسنیم می پردازیم. تصاویری از افرادی با یک زائده دم مانند. در این قسمت خواهیم خواند چرا بعضی از افراد با دم متولد می شوند و با بررسی چند مطلب در منابع علمی متوجه می شویم که زائده دم مانندی که در برخی افراد وجود دارد یک پدیده نادر و باقیمانده یک اندام وستجیال در دوران جنینی انسان است. این زائده که به ندرت در برخی انسان ها وجود دارد یک نقص استخوانی نادر است و  هیچ ارتباطی به مصرف هیچ محصولی ندارد. دم وستجیال در دوران جنینی، در موارد نادری در برخی از افراد از بین نرفته و با آن به دنیا می آیند.

پس از خواندن این گزارش دو قسمتی و پی بردن به عمق ماهیت فریبکارانه و اقدامات غیر اخلاقی جریان ضد توسعه در کشور، شاید اولین کسانی باشیم که از شدت حیرت و تاسف، دم نه، اما شاخ در می­ آورند!

 بخش اول: استراتژی دروغ بزرگ/ در دروغ بزرگ همواره ” نیروی قابل باور بودن موجود است”

دروغ یکی از روش‌های جنگ روانی محسوب می‌شود. این روش از قدیمی‌ترین و سنتی‌ترین ابزارهای جنگ روانی‌ است و عمدتا برای مرعوب کردن یا اغوا کردن افکارعمومی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در فریب با استراتژی دروغ بزرگ، کوشش می‌شود تا مخاطب مورد نظر به سمت یک فضای روانی متفاوت با واقعیت سوق داده شود (1).

آدولف هیتلر در کتاب «نبرد من»، می‌گوید: «مردم شکست آلمان در جنگ جهانی اول را به این دلیل پذیرفتند که یهودی‌های دارای نفوذ در مطبوعات از این تکنیک استفاده کردند.» از نظر او این روش مستلزم آن است که دروغ چنان عظیم باشد که هیچ کس باور نکند که «کسی آنقدر گستاخ باشد که چنین بی‌شرمانه حقیقت را تحریف کند» (2).

براساس شواهد تاریخی در دوران معاصر معروف ترین مورد استفاده از این تاکتیک، در زمان «هیتلر» و به وسیله گوبلز صورت گرفته است. گوبلز می‌گوید: «دروغ هر قدر بزرگتر باشد، باور آن برای مردم راحت‌تر است» (1). 

در چند سال گذشته و پس از اعلام حمایت دولت از تولید ملی محصولات تراریخته جریانی بر علیه آن به راه افتاد. پرداختن به ریشه های این جریان و همچنین مقاصد آن پیش تر از سوی کارشناسان مورد بحث و بررسی و تحلیل موشکافانه قرار گرفته است (+،+، +، +). آنچه در اینجا مد نظر نگارنده قرار دارد رفتارشناسی و سیاستی است که جریان ضد توسعه در کشور برای رسیدن به اهداف خود – فارغ از اینکه این اهداف چقدر نامشروع است- پیش گرفته است.

سیاست این جریان در نبرد با دانشمندان حوزه بیوتکنولوژی که برای رشد و اعتلای علمی کشور تنها به علم خود مجهز هستند، مهندسی افکار عمومی با تکیه بر “تاکتیک دروغ بزرگ ” است. تاکتیکی که پرونده مزرعه پدری در خبرگزاری تسنیم به خوبی جهت تخریب محصولات تراریخته و مرعوب کردن مردم و تاثیر بر سیاست گذاران از آن بهره برده است. همه ابعاد این تاکنیک را به وضوح در محتوای این پرونده می توان دید.

 برای نمونه می توان به “دم در آوردن انسان با مصرف محصولات تراریخته”، “گوشت هیولاهای تراریخته”، “مقطوع النسلی و تولید کودکان ناقص الخلقه” اشاره کرد. گزارش های جعلی که با تصاویر هراسناک نیز آراسته شده و به طور گسترده در رسانه های گروهی منتشر می شوند. چه کسی ممکن است خوردن گوشت هیولاهای تراریخته را بپذیرد؟ یا دم در آوردن انسان ها را؟ گوبلز، وزیر پروپاگاندای آلمان نازی، در جایی می گوید: بعضی مواقع دروغ‌هایی می‌گفتم که خودم از آنها می‌ترسیدم (1).

سن در تسنیم تلاش جمعی از پژوهشگران کشورمان است. این پرونده می کوشد به گزارش های جعلی و رعب آوری که با پیروی از استراتژی دروغ بزرگ در پرونده مزرعه پدری در خبرگزاری تسنیم منتشر شده است، پاسخی روشن دهد. همه شماره های سن در تسنیم را اینجا ببینید. هدف ما حفظ ارزش های اخلاقی و اعتلای علمی کشور است. سن در تسنیم معتقد است در عصر روشنگری، تاریخ مصرف تاکتیک دروغ بزرگ به سر رسیده است.

بیشتر بخوانید:

سن در تسنیم منتشر می‎شود/ نگاهی به پرونده “مزرعه پدری” در خبرگزاری تسنیم

سن در تسنیم- شماره اول/ اهمیت تولید ملی محصولات تراریخته در توسعه اقتصادی

سن در تسنیم- شماره دوم/ از تقطیع تصاویر تا روایت واژگون از یک تجربه موفق

سن در تسنیم- شماره سوم/ تشکر از راکفلر؛ بختک «دروغ» بر سینه «علم»

سن در تسنیم- شماره چهارم/ گوشت هیولای بلژیکی با طعم «شایعه»

 

بخش دوم: واقعیت چیست؟

گزارشگر تسنیم در قسمت اول گزارش خود، جهت ترساندن مردم از محصولات تراریخته، از تصویر اسکلت یک میمون استفاده کرده است و در ادامه جعلیات خود آورده است که مصرف محصولات تراریخته موجب دم در آوردن انسان ها شده است!

اما واقعیت این است که این تصویر که با هدف مرعوب کردن مردم در این گزارش کذب منتشر شده است  در اصل مربوط به گونه ای میمون منقرض شده موسوم به Mesopithecus pentelicus است که ۵ تا ۷ میلیون سال قبل در اروپا و آسیای غربی زندگی می کرده است (3). این میمون دارای بدنی به طول ۴۰ سانتی متر و انعطاف پذیری بالایی بوده و در ابتدا گیاه خوار بوده است (4). گونه مزوپتیکوس شبیه یکی از گونه‌های دیگر میمون ها به نام ماکاک است (تصویر 3).

یک جستجوی ساده در اینترنت تصویر اسکلت میمونی را که گزارشگر تسنیم برای جعل خبر از آن استفاده کرده است در محتواهای علمی متعددی نشان می دهد (اینجا ببینید).

تصویر 3. میمون مزوپتیکوس

منبع: https://en.wikipedia.org/wiki/Mesopithecus

 

بخش سوم: درباره ی میمون های دم دار بیشتر بدانید

پریمات ها (Primates) یا نخستی ها گروهی از پستانداران پیشرفته هستند که می توان آنها را به دو دسته عالی و ابتدایی تقسیم کرد. پریمات های ابتدایی را می توان شامل لمورهای (Lemures) امروزی دانست که تنها در ماداگاسکار یافت می شوند و البته بسیاری از میمون های ابتدایی یافت شده در اوایل دوران سوم نیز کمابیش مشابه این موجودات بوده و شکل و شمایلی مانند آنها داشته اند. اما پریمات های عالی همان گروه مشهور میمون ها هستند که آنها را نیز می توان به دوگروه بدون دم و دم دار تقسیم کرد. البته این دو گروه در زبان انگلیسی با کلمه خاص خود مشخص می شوند ولی در زبان فارسی به هر دو میمون میگوییم (5).

میمون های دم دار (Monkey) جثه هایی کوچک داشته و زمین زی یا درخت زی هستند اما میمون های بدون دم (Ape) شامل گروه هایی بزرگ جثه هستند که شامل گوریل ها، شامپانزه، اورانگوتان و گیبون ها می شوند.

در صورتی که تمایل دارید در مورد میمون مزوپتیکوس بیشتر بدانید خواندن مقاله های زیر توصیه میشود:

First record of Mesopithecus (Cercopithecidae, Colobinae) from the Miocene of the Iberian Peninsula

 First joint record of Mesopithecus and cf. Macaca in the Miocene of Europe

 https://ark.gamepedia.com/Mesopithecus

تصویر 4. مزوپتیکوس، میمون دنیای قدیم

سخن آخر:

متعهدان به “تاکتیک دروغ بزرگ” در پرونده مزرعه پدری، با انتشار تصویر یک میمون منقرض شده که هیچ ارتباطی با محصولات تراریخته ندارد، تلاش کرده اند که از استراتژی گوبلزی برای مرعوب کردن مردم استفاده کنند. حالا می توانیم قضاوت روشن تری درباره تمام ادعاهای این جریان در خصوص محصولات تراریخته داشته باشیم.

سوال اینجاست که چرا می توان به آنجا رسید که افرادی را برای جستجوی  یافتن تصاویر دهشتناکی همچون اسکلت میمون مزوپتیکوس و گاو آبی بلژیکی را در اینترنت بسیج کرد و این تصاویر را به مصرف محصولات تراریخته نسبت داد؟ محصولاتی که واردات آن در دست بنیاد اقتصادی کوثر و محمد رضا اسکندری و انصار و اعوان اوست؟ (6)

بیشتر بخوانید:

 دبیر ستاد توسعه زیست فناوری: دم درآوردن ناشی از مصرف محصولات تراریخته دروغ است/پاسخگوی مباحث علمی هستیم اما چنین مسائلی ارزش ورود ندارند

 دم در آوردن» به کلکسیون عوارض خیالی تراریخته ها اضافه شد!

وحشت آفرینان از سفره های کوچک مردم چه می خواهند؟

سن در تسنیم در شماره بعد به افشای واقعیت در خصوص تصاویر افراد با زائده دم مانند که نویسنده تسنیم در همین گزارش جعلی خود از آنها استفاده کرده می پردازد. خواهیم خواند که این زائده های دم مانند هیچ ارتباطی به مصرف هیچ محصولی ندارند. تنها در یک خبر دروغین از تصاویر افرادی مبتلا به یک نقص استخوانی سو استفاده شده است.

بدیهی است که برای نیل به اهداف سیاسی، اجتماعی و اقتصادی می توان از هر ابزار مشروع یا نا مشروعی بهره برد. دروغ گویی هم همانطور که گوبلز آن را یک تکنیک فوق العاده برای پیشبرد مقاصد سیاسی می داند ابزاری قدرتمند برای رسیدن به منظور سیاسی است. اما یک سوال اساسی باقی است:  آیا روزنامه نگاری تنها تعهد به اصول تکنیکی است؟ جایگاه تعهد های اجتماعی و ارزش های اخلاقی  در یک رسانه مردمی کجاست؟

سن در تسنیم پاسخ به این سوال را بر عهده مخاطبان خود می گذارد. اما پیش از قضاوت، خوب است روی دیگر اخلاق سیاسی را از کلام شهید بهشتی در گوشه ذهنمان داشته باشیم:

«موضع ما در مسائل اخلاقی و ارزش های اخلاقی این است که ارزشهای اخلاقی اصیل اند، وسیله نیستند……آخر این چیست که برمبنای دروغ، تهمت زدن، شایعه ساختن، بی اعتمادی به وجودآوردن باید رشد کند!؟ این کجا میبرد ما را؟! …….مسلمان بیش از هر چیز در راستی و درستی در صدق و امانت و صراحت … متجلی می شود. بنابراین دروغ تاکتیکی گفتن … شایعه سازی و دروغ پردازی این ها جزو تاکتیک های مسلمانان علوی نیست و دروغ پردازها بدانند تا وقتی ما یک چنین موضع و رابطه ای را با مردم قهرمان و با ایمانمان داریم، آن دروغ زنی های آنها بازارش کساد است” (7).

 

*بدیهی است مخاطب این یادداشت منحصرا دست اندرکاران واحد ذیربط تسنیم در تولید مطالب مجعول و سراپا کذب علیه محصولات تراریخته مانند مطالب زنجیره­ای “مزرعه پدری” یا “ایران-ایری-راکفلر” است و ربطی به کارکنان و مدیران زحتمکش به ویژه خبرنگاران صمیمی این رسانه و سایر بخش ها و واحد های آن ندارد. امید است مدیریت ارشد این رسانه با خود پالایی، رسالت سنگین اطلاع رسانی صحیح، دقیق و منصفانه را در این حوزه نیز جاری و ساری کند.

منابع: 

1) سیاست و استراتژی دروغ بزرگ

2) دروغ بزرگ، ویکی پدیا، دانشنامه آزاد٫

3) Pan, Ruliang; Groves, Colin; Oxnard, Charles (2004). “Relationships Between the Fossil Colobine Mesopithecus pentelicus and Extant Cercopithecoids, Based on Dental Metrics”.American Journal of Primatology. 62 (4):287-299٫ doi:10.1002/ajp.20022

4) Palmer, D., ed. (1999). The Marshall Illustrated Encyclopedia of Dinosaurs and Prehistoric Animals. London: Marshall Editions. p. 289٫ ISBN 1- 84028-152-9

5)  http://paleontology.blogfa.com/post/125

6) مهندس اسکندری از سالها پیش مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر است. برخی منابع در جریان تحقیق و تفحص مجلس از سازمان اقتصادی کوثر به واردات بخش قابل توجهی از سویا و خوراک دام کشور توسط شرکت‌های تابعه آن اشاره کرده‌اند.  علاوه بر این، مصرف محصولات تراریخته از طریق واردات در دو دهه قبل برقرار بوده و بیشترین واردات این محصولات هم به زمانی مربوط است که کسانی چون مهندس اسکندری به عنوان یکی از سردمداران مخالفت با این فناوری در واردات مواد غذایی مسئولیت مستقیم داشتند.

7) خبرنامه دانشجویان ایران، تاملی بر سیاست رسانه ای برای مدیریت افکار عمومی، کد خبر: 183302

 

بیشتر بخوانید:

سن در تسنیم شماره4-گوشت هیولای بلژیکی با طعم «شایعه»!

سن در تسنیم شماره3- تشکر از راکفلر؛ بختک «دروغ» بر سینه «علم»

سن در تسنیم شماره 2-از تقطیع تصاویر تا روایت واژگون از یک تجربه موفق

سن در تسنیم شماره1-اهمیت تولید ملی محصولات تراریخته در توسعه اقتصادی

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.