سن در تسنیم- شماره چهارم/ گوشت هیولای بلژیکی با طعم «شایعه»!

سن در تسنیم در این شماره از کارکرد شایعه به عنوان ابزاری جهت دستیابی به اهداف سیاسی و اقتصادی خواهد گفت و پس از ان به یکی از گزارش های منتشر شده در خبرگزاری تسنیم می پردازد که تصویر عجیب یک گاو، به تیتر هراس انگیز”گوشت هیولای بلژیکی با طعم ژنتیکی” ضمیمه شده است.

 

لَئِنْ لَمْ يَنْتَهِ الْمُنَافِقُونَ وَالَّذِينَ فِي قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ وَالْمُرْجِفُونَ فِي الْمَدِينَةِ لَنُغْرِيَنَّكَ بِهِمْ ثُمَّ لَا يُجَاوِرُونَكَ فِيهَا إِلَّا قَلِيلًا

اگر منافقان و كسانى كه در دل‌هايشان بيمارى است و آنان كه در مدينه شايعه پراكنى مى‌كنند (از كارشان) دست بر ندارند، حتماً تو را بر ضّد آنان مى‌شورانيم، آنگاه جز مدّت كوتاهى نمى‌توانند در كنار تو در اين شهر بمانند. (سوره احزاب-آیه 60)

 

سن در تسنیم با هدف شفاف‎سازی افکار عمومی و دفاع از اعتلای علمی کشور در مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران گشوده شده است. در شرایطی که رسانه‎های گروهی مملو از اخبار و اطلاعات ضد و نقیض و بدون رفرنس‎های مستدل هستند، خواندن این پرونده به تمام افراد جویای حقیقت توصیه می‎شود. کسانی که می‎کوشند از لابه لای حجم عظیم اخباری که روزانه مخابره می‎شود مستندترین‎ها را بیرون بکشند.

تمرکز سن در تسنیم به طور کلی بر مهندسی ژنتیک و بیوتکنولوژی و به طور خاص بر محصولات تراریخته است. اهمیت روشن‎سازی افکار عمومی در خصوص محصولات تراریخته و آگاه کردن مردم از واقعیت فناوری مهندسی ژنتیک زمانی روشن‎تر خواهد شد که نگاهی اجمالی بر رویکرد رسانه‎های گروهی در فضای مجازی، برخی از خبرگزاری‎ها و شبه‎مستندهای ساخته‎شده در صدا و سیما در برابر این  فناوری  سرنوشت‎ساز بیاندازیم.

متاسفانه مشهود است که جریان‎سازی و مدیریت افکار عمومی برای تخریب محصولات تراریخته با صرف هزینه‎های گزاف با سرعت هر چه تمام‎تر در کشور پیش می‎رود. یکی از مهم‎ترین پایگاه‎های جعل اخبار علیه محصولات تراریخته و انتشار گسترده شایعات بی‎اساس در خصوص مهندسی ژنتیک، پرونده «مزرعه پدری» در خبرگزاری تسنیم است. سن در تسنیم  پاسخ جامعه علمی به جاعلین خبر، شایعه‎پراکنان و تقطیع کنندگان حقایق علمی در پرونده مزرعه پدری است.

بیشتر بخوانید:

سن در تسنیم” منتشر می‎شود/ نگاهی به پرونده “مزرعه پدری” در خبرگزاری تسنیم

سن در تسنیم- شماره اول/ اهمیت تولید ملی محصولات تراریخته در توسعه اقتصادی

سن در تسنیم- شماره دوم/ از تقطیع تصاویر تا روایت واژگون از یک تجربه موفق

سن در تسنیم- شماره سوم/ تشکر از راکفلر؛ بختک «دروغ» بر سینه «علم»

 

سن در تسنیم در شماره چهار، از کارکرد شایعه به عنوان ابزاری جهت دستیابی به اهداف سیاسی و اقتصادی خواهد گفت. پس از آن به خبر کذب “گوشت هیولای بلژیکی با طعم «ژنتیکی»” که با هدف شایعه‎پراکنی علیه محصولات تراریخته، جعل و در خبرگزاری تسنیم منتشر شده‎است خواهیم پرداخت. علاوه بر این، این شماره حاوی اطلاعات علمی جذابی در خصوص نوعی نژاد گاو گوشتی است.

«شایعه» همواره در طول تاریخ به عنوان ابزاری موثر برای دستیابی به مقاصد پشت پرده سیاسی-اجتماعی و یا اقتصادی مورد استفاده قرار گرفته است. در آیه 59 سوره احزاب از شایعه پراکنان به عنوان «مرجفون» یاد شده است. ارجاف از ریشه رجف به معنی لرزیدن است و آن دروغ پراکنی و انتشار اخبار باطلی است که دل‎های مردم را لرزانده و نگرانشان می‎کند. جمع ارجاف، اراجیف است که در زبان فارسی به معنای سخنان یاوه و بیهوده رایج است.[1]

پدیده «شایعه» کم و بیش در همه‎ی جوامع رواج دارد اما در جامعه‎ای که مردم با فقدان اطلاع رسانی صحیح و به موقع مواجه هستند، متداول‎تر است. در این یادداشت یک نمونه از شایعه‎پراکنی‎های جریان ضدفناوری در کشور بررسی شده‎است. این جریان در پی تصمیمات حیاتی شورای ملی ایمنی زیستی برای تحقق تولید ملی محصولات تراریخته شکل گرفت و با نفوذ در خبرگزاری‎های بزرگی همچون تسنیم موفق شد به تریبون قدرتمندی برای نشر اکاذیب خود دست پیدا کند.

سرکردگان این جریان بخاطر انگیزه‎های نامشروع اقتصادی یا سیاسی مخالف تولید داخلی محصولات تراریخته هستند. آنها هیچ استدلال علمی برای نقد این محصولات ندارند. پس ساده ترین راه را انتخاب کرده اند: ترساندن مردم با پخش شایعات!

سن در تسنیم در این شماره به یکی از گزارش‎های منتشر شده در خبرگزاری تسنیم می‎پردازد که تصویر عجیب یک گاو، به تیتر هراس انگیز”گوشت هیولای بلژیکی با طعم ژنتیکی” ضمیمه شده است (تصویر 1).

تصویر 1. عکس جعلی منتشر شده در خبرگزاری تسنیم. در این گزارش نویسنده با ارائه این عکس جعلی از یک گاو که دارای یک نوع جهش طبیعی در ژن کد کننده یک پروتئین است مدعی شده که این تصویر مربوط به یک گاو تراریخته است.

به عنوان مقدمه باید گفت جریانی که در  خبرگزاری تسنیم نفوذ کرده، دنباله جریانی است که با هدایت بنیاد صهیونیستی صلح سبز و با سرمایه چند میلیارد دلاری علیه برخی فناوری های سرنوشت ساز توسط استکبار در جهان دنبال می‌شود. استفاده از کلیدواژه‎هایی مثل ژنتیک در تیتر این  گزارش و وجود معاونت مقابله با مهندسی ژنتیک در صلح سبز نشان‎دهنده دنبال کردن هدفی واحد است.

اگرچه گزارش جعلی و با شتاب منتشر شده تسنیم آنچنان در هم و برهم است که پیوستگی مطالب و ارتباط معنایی جمله‎ها برای خواننده روشن نیست، اما آنچه قرار است پس از خواندن این خبر به مخاطب القا شود این است که این تصویر دهشتناک است، پس اصلاح ژنتیک دهشتناک است! آن هم با این ادعای  کذب که تصویر مذکور گاوی را نشان می‌دهد که بین دانشمندان جهان به عنوان هیولای GMO شناخته شده است!

اما به کارگیری قابلیت گوگل در جستجوی تصاویر، نشان می‎دهد که این تصویر متعلق به “گاو آبی بلژیکی” Belgian Blue است. گاو آبی بلژیکی یک نژادگاو گوشتی است که بدنی فوق‌العاده عضلانی و جثه‌ای بسیار بزرگ دارد. ظاهر عجیب این گاو به دلیل وقوع یک «جهش طبیعی» است که جهش «دوبرابر کننده­ ماهیچه‌ای» نامیده می‌شود. بر اثر این جهش پروتئین ویژه‌ای که “میوستاتین” نام دارد و وظیفه آن کنترل رشد ماهیچه‌هاست در بدن این گاوها تولید نمی‌شود (تصویر 2). بنابراین گاو مورد ادعای تسنیم اصولا تراریخته نیست بلکه «طبیعی» است.

تصویر 2. گاو آبی بلژیکی. این نژاد به علت یک جهش طبیعی در ژن کد کننده پروتئین میوستاتین دارای بدنی بسیار عضلانی است. این پروتئین کنترل کننده رشد ماهیچه هاست.

برای مطالعه بیشتر در مورد نژاد گوشتی گاو آبی بلژیکی و بررسی اصل تصویر جعلی منتشر شده در گزارش تسنیم به سایت‎های زیر رجوع کنید.

http://www.occupyforanimals.net/belgian-blue.html

http://www.thatsfarming.com/news/belgian-blue

https://en.wikipedia.org/wiki/Belgian_Blue

متاسفانه محفلی در خبرگزاری تسنیم شکل گرفته که با شایعه‎پراکنی قصد دارد مردم را نسبت به یک فناوری سرنوشت‎ساز بدبین و نگران کند. کسانی که در تلاش هستند تا با ترساندن مردم و ممانعت از تولید ملی راه وارادات را همچنان باز نگه دارند. تا آنجا که با انتشار تصویر مربوط به گاوی که مبتلا به یک نوع جهش نادر ژنتیکی است مردم را می‎ترسانند و عنوان می‎کنند که این یک گاو تراریخته است که با مهندسی ژنتیک به وجود آمده است! برای دیدن عکس‎های بیشتر از نژاد گاو آبی بلژیکی اینجا را ببینید.

این خبر جعلی در محتواهای خبری دیگر  مزرعه پدری نیز تکرار شده است. نویسنده این مطالب با استفاده از این عکس و ذکر عنوان جعلی گاو تراریخته در زیر آن از جاذبه ایجاد وحشت برای جلب مخاطب و ضربه به تولید ملی محصولات تراریخته بهره برده است (تصویر 3).

تصویر 3. گاو آبی بلژیکی که نویسنده گزارش جعلی تسنیم بخاطر هیبت ترسناک این گاو از آن به عنوان گاو تراریخته نام برده است تا با پخش چنین شایعه‎ای مردم را از محصولات تراریخته بترساند.

 

محصولات تراریخته با هدف بهینه‌سازی محصول و ایجاد صفات مطلوب مانند مقاومت به آفات و تحمل شرایط خشکی یا کیفیت بیشتر محصول، از طریق فناوری مهندسی ژنتیک تولید می‌شوند. سلامت این محصولات از سوی سازمان بهداشت جهانی[2]، سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد [3]، اداره غذا و داروی ایالت متحده امریکا[4]، سازمان ایمنی غذایی اروپا [5] و صدها مقاله علمی و گزارشات معتبر تایید شده است.

+بیشتر ببینید: نتایج پژوهش اتحادیه اروپا درباره محصولات کشاورزی تراریخته

+بیشتر ببینید: مصرف در ۲۰۰ کشور بدون کوچک‌ترین عوارض نشان‌دهنده سلامت تراریختههاست

+بیشتر ببینید: معاون وزیر بهداشت: محصولات تراریخته سالم هستند / مرجع تعیین سلامت این محصولات وزارت بهداشت است

 

به کجا می رویم؟
سوال این است تنظیم کنندگان چنین شبه گزارشاتی به راستی به دنبال چه هستند؟ لرزه افکندن در دل‎های مومنین با پخش چنین  سخنان یاوه ای از سوی “مرجفون” با چه هدفی دنبال می شود؟ آیا آن ها معتقدند هدف توجیه کننده وسیله است؟ که با صرف هزینه‎های گزاف از بیت‎المال  کسانی را به کار می‎گیرند تا با برخورداری از اینترنت نامحدود در سایت‎ها تصاویر دهشتناک را جستجو کنند و پس از آراستن آنها به عناوین جعلی به طور وسیع  در رسانه‎های گروهی منتشر کنند .به کجا می رویم؟

 

منابع:

[1] http://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=75148

[2] World health organizsition. (2014). Frequently asked questions on genetically modified foods

[3] http:/www.fao.org/news/story/en/item/396049/1code

[4] http://www.accessdata.fda.gov/scripts/fdcc/?set=biocom

[5] EFSA GMO Register: http://ec.europa.eu/food/dyna/gm_registr/index_en.cfm-use-pest-management

 *بدیهی است مخاطب این یادداشت منحصرا دست اندرکاران واحد ذیربط تسنیم در تولید مطالب مجعول و سراپا کذب علیه محصولات تراریخته مانند مطالب زنجیره­ای “مزرعه پدری” یا “ایران-ایری-راکفلر” است و ربطی به کارکنان و مدیران زحتمکش به ویژه خبرنگاران صمیمی این رسانه و سایر بخش ها و واحد های آن ندارد. امید است مدیریت ارشد این رسانه با خود پالایی، رسالت سنگین اطلاع رسانی صحیح، دقیق و منصفانه را در این حوزه نیز جاری و ساری کند.

بیشتر بخوانید:

سن در تسنیم شماره3- تشکر از راکفلر؛ بختک «دروغ» بر سینه «علم»

سن در تسنیم شماره 2-از تقطیع تصاویر تا روایت واژگون از یک تجربه موفق

سن در تسنیم شماره1-اهمیت تولید ملی محصولات تراریخته در توسعه اقتصادی

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.