“سن در تسنیم”- شماره هفتم/ واکاوی یک گزارش دروغ: اخراج بخاطر نقد محصولات تراریخته(!)

«سن در تسنیم» در این شماره به ادعای اخراج یک استاد دانشگاه بخاطر انتقاد از محصولات تراریخته می پردازد. آیا آقای «متولی زاده اردکانی» از «پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری» اخراج شده است؟ در این شماره پاسخی بر این ادعا خواهیم نوشت و ابعاد مختلف آن را بررسی خواهیم کرد.

واقعیت های فرهنگی و اجتماعی جهان امروز، دستخوش تغییر شده اند. اگر زمانی صاحبان قدرت با زور اسلحه و سر نیزه و توپ و تفنگ دیگران را به تبعیت وادار می کردند، امروز مؤثرترین راه اعمال نفود، تغییر نگرش های افراد است. در قشون کشی میان موساییان و ساحران، این جادوگران تجمل­ آفرین هستند که می­توانند میان حقیقت و شبه­ حقیقت تشکیک ایجاد کنند و ضمیر جامعه را به سوی باورهای غلط سوق دهند (1).

پرونده ویژه سن در تسنیم، با هدف روشنگری در خصوص محصولات تراریخته و در پاسخ به مطالب غیر علمی و گزارش های جعلی که که علیه این محصولات در خبرگزاری تسنیم منتشر می شود، در پایگاه اطلاع رسانی بیوتکنولوژی ایران گشوده شده است. در این پرونده بر آنیم که مرزهای میان حقیقت و آنچه به جای حقیقت به اذهان عمومی القا می شود را تعیین کنیم.

بیشتر بخوانید:

سن در تسنیم منتشر می‎شود/ نگاهی به پرونده “مزرعه پدری” در خبرگزاری تسنیم

سن در تسنیم- شماره اول/ اهمیت تولید ملی محصولات تراریخته در توسعه اقتصادی

سن در تسنیم- شماره دوم/ از تقطیع تصاویر تا روایت واژگون از یک تجربه موفق

سن در تسنیم- شماره سوم/ تشکر از راکفلر؛ بختک «دروغ» بر سینه «علم»

سن در تسنیم- شماره چهارم/ گوشت هیولای بلژیکی با طعم «شایعه»

سن در تسنیم- شماره پنجم/ “دم درآوردن” انسانها: افسانه یا واقعیت؟ (قسمت ۱)

سن در تسنیم- شماره ششم/ “دم درآوردن” انسانها: افسانه یا واقعیت؟ (قسمت ۲)


آنچه در این شماره از سن در تسنیم می خوانیم بررسی ادعای اخراج یک عضو هیات علمی، به علت انتقاد از محصولات تراریخته است. خبری که با عناوین مختلف در گزارش های متعددی در خبرگزاری تسنیم منتشر شد (تصویر 1).

تصویر 1. ادعای اخراج یک استاد دانشگاه بخاطر انتقاد از محصولات تراریخته (!)، که تحت عناوین مختلف در خبرگزاری تسنیم منتشر شده است.


پرده اول:
استاد دانشگاهی که خبرگزاری تسنیم مدعی شده است وی بخاطر انتقاد از محصولات تراریخته از شغلش برکنار شده است کیست؟

این شخص “علی متولی زاده اردکانی” است. متولی زاده اردکانی در سال  1339 در ایران متولد شده و 59 ساله است. وی از 16 سالگی به آمریکا مهاجرت می­ کند و مدارک دیپلم، کارشناسی و دکتری خود را در آمریکا اخذ می ­کند و هم اکنون تابعیت آمریکایی دارد (2).

او  به عنوان کارشناس در مراکز علمی امریکایی کار ­کرده و به اذعان خبرگزاری تسنیم صد هزار دلار حقوق (!) بابت کار در این مراکز دریافت می ­کرده است (3). علی اردکانی سرانجام پس از 33 سال اقامت در آمریکا، اخذ تابعیت آمریکا و ارتزاق از حقوق رسمی دولت های مختلف آمریکایی، در دوران بازنشستگی به ایران باز می­گردد (2 و 3).

وی در گفتگویی که  خبرگزاری تسنیم تحت عنوان مستند ترور (!) علمی دانشمند ایرانی (!) از او منتشر کرده است خود را اینگونه معرفی می کند:
«من در 16 سالگی به آمریکا رفتم. سال 1988 دکترا گرفتم.سال 1992 (1370)، دیگه گفتم برم ایران (!)، امریه به من دادند و دو سال سربازیم را در انستیتوی پاستور ایران گذراندم و دوباره چون امکانات تحقیقاتی! کافی نبود به آمریکا برگشتم!» (2)

وی در ادامه همین گفتگو  ضمن تاکید بر اینکه سی سال از عمرش را در آمریکا گذرانده است، ادعا می کند که در آمریکا در حوزه محصولات تراریخته ورود نکرده است. چون حوزه کاری و تخصصی وی نبوده است و تنها میدانسته که محصولات دستکاری شده ژنتیکی وجود دارند و باید مواظب باشد!!

 وی ادامه می دهد: در سال 1394، بنا بر تعهد خود به مردم ایران(!) در روزنامه اطلاعات مطالبی در نقد محصولات تراریخته منتشر کردم و بخاطر انتشار این مطالب از پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک اخراج شدم (نقل به مضمون/ گفتگوی او با تسنیم را اینجا ببینید).

پرده دوم: بررسی ادعای اخراج آقای اردکانی از پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک بخاطر نقد محصولات تراریخته

علی اردکانی از سال 91 تا 92 به صورت خرید خدمت با پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک همکاری میکند. از ابتدای سال 93 تا آخر و ابتدای سال 94 با پژوهشگاه مذکور قرارداد پژوهشی داشته است. در مهرماه سال 94، پس از گذشت یک سال و نیم از قرارداد پژوهشی او با پژوهشگاه و عدم ارائه کوچکترین دستاورد پژوهشی از جمله انتشار مقالات علمی حاصل از پژوهش در دوره یاد شده ، به وی اعلام می شود که چنانچه تا پایان سال قادر به جبران گذشته نباشد و نتواند فعالیت پژوهشی ارزنده ­ای ارائه دهد، قرارداد او در سال آینده تمدید نخواهد شد.

علی متولی ­زاده اردکانی 33 سال در مهد تولید محصولات تراریخته زندگی کرده و از مزایای این محصولات بهره ­مند شده است. او در تمام این مدت و حتی پس از آن هرگز مطلبی علیه این محصولات منتشر نکرده است. اما  پس از اطلاع از احتمال عدم تمدید قرارداد پژوشگاه با وی، به ناگهان در تاریخ 26 آبان 94 (اینجا بخوانید) و 27 آبان 94 (اینجا بخوانید) و 28 آبان 94 (اینجا بخوانید)، برای اولین بار سه مطلب تحت عنوان” محصولات تراریخته خوب بد زشت” در روزنامه اطلاعات منتشر می ­کند ( تصویر 4-2).

تصویر 2. مطلب منتشر شده علیه محصولات تراریخته در روزنامه اطلاعات توسط اقای اردکانی در تاریخ
26 آبان 1394

 

تصویر 3.  مطلب منتشر شده علیه  محصولات تراریخته در روزنامه اطلاعات توسط اقای اردکانی در تاریخ  27 آبان 1394

 

تصویر 4. مطلب منتشر شده در روزنامه اطلاعات توسط آقای اردکانی در تاریخ
28 آبان 94

وی در این یادداشت ها در یک بررسی غیر کارشناسانه به شبهه ­افکنی علیه محصولات تراریخته می­ پردازد تا در سایه­ جنجال سیاسی که به همت همپالگی هایش پیرامون محصولات تراریخته در کشور  ایجاد شده است، به منفعتی برسد. تلاش او بی نتیجه نمی­ ماند و او به فاصله یک روز پس از اولین یادداشتش، در تاریخ 27 آبان 94 به عنوان عضویت کارگروه تخصصی ایمنی زیستی سازمان حفاظت محیط زیست تعیین شده (تصویر 5) و چند ماه بعد نیز به عنوان مشاور معاونت محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست تعیین می ­شود (تصویر 6).

تصویر 5.  تصویر حکم  آقای اردکانی. وی همزمان با انتشار مطالبی در مخالفت با محصولات تراریخته، در تاریخ 27 آبان 94 به عضویت کار گروه تخصصی ایمنی زیستی تعیین شده است.

 

تصویر 6. حکم آقای اردکانی. وی مدت کوتاهی پس از انتشار مطالبی بر علیه محصولات تراریخته  به عنوان مشاور معاونت محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست تعیین شده است. 

قرار داد علی متولی زاده اردکانی در 29 اسفند 94 تمام می­ شود. پس از اتمام قرارداد، کارنامه­ علمی او بررسی شده و از آنجا که آقای اردکانی در طول دوران قرار داد دستاورد پژوهشی نداشته است، قرار داد او با پژوهشگاه تمدید نمی ­شود.

اما آقای متولی زاده اردکانی به پاداش ­های خود بسنده نکرده و تلاش می­ کند تا با بهره ­برداری از فضای ایجاد شده، به پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک بخاطر عدم تمدید قراردادش فشار بیاورد. با این انگیزه، آقای اردکانی عنوان “عضو هیئت علمی پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و فناوری زیستی” را برای خود جعل کرده و در رسانه­ هایی که تلاش دارند اذهان عمومی را در مورد واقعیت محصولات تراریخته منحرف سازند، خود را عضو هیئت علمی پژوهشگاه مذکور خوانده! و ادعا می­ کند که بخاطر نقد محصولات تراریخته موقعیت کاری خود را از دست داده است. پس از انتشار این ادعا پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک در همین خصوص اطلاعیه ای را منتشر می کند (تصویر 7).

تصویر7. اطلاعیه پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک در خصوص ادعای اخراج آقای متولی زاده اردکانی

 

پاسخ پروفسور زمانی رییس پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری، به ادعای کذب اقای اردکانی -مبنی بر اخراج از پژوهشگاه به علت انتقاد از محصولات تراریخته- را در ادامه ببینید:

در واقع، آقای اردکانی اساسا استخدام نبوده است که اخراج شود و واژه اخراح در مورد وی اصلا مصداق ندارد (تصویر 8). اما او با فرار رو به جلو و انتشار سه مطلب علیه محصولات تراریخته در روزنامه اطلاعات، از یک سو مظلوم نمایی کرد و آن را متمسکی برای تحمیل غیرقانونی خود به یک واحد پژوهشی بالنده قرار داد، از سوی دیگر توانست نظر خانم ابتکار را جلب کند و  همان طور که اشاره شد فورا به عضویت کمیته ایمنی زیستی سازمان حفاظت محیط زیست در آید. در نهایت با روی کار آمدن دکتر عیسی کلانتری که از ترفندهای دو تابعیتی های محبوب جریان خاص اطلاع دارد، به همکاری سازمان حفاظت محیط زیست با علی اردکانی خاتمه داده شد.

+بیشتر ببینید:

اگر از سد دانایی گریزی و فناوری هراسی ابتکار گذر کنیم تراریخته جان می‎گیرد
نامه۳۰۶ عضو هیأت علمی به ابتکار درباره محصولات تراریخته
جریان ضد تراریخته؛ از دشمنی با تولید داخلی تا حمایت از واردات

تصویر 8. پاسخ پروفسور زمانی رئیس پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری، به ادعای اخراج آقای اردکانی


سن
در تسن
یم در شماره بعد به شبهات غیر علمی که آقای اردکانی بدون ارائه حتی یک رفرنس معتبر علیه گیاهان حاصل از فناوری مهندسی ژنتیک در یادداشت های خود در روزنامه اطلاعات مطرح کرده است، پاسخی مفصل و علمی خواهد داد. جالب اینجاست که وی اگرچه اذعان می کند این مطالب غیر علمی نظر شخصی (!) وی بوده است، اما او در واقع با بهره برداری از جایگاهی که در پژوهشگاه مهندسی ژنتیک داشته است به تخریب  فناوری مهندسی ژنتیک  پرداخته(!) و با وجود اینکه خود یک بیوتکنولوژیست است،  عامدانه به جای واژه علمی و صحیح «مهندسی شده» از واژه «دستکاری شده» استفاده می کند تا مفهوم منفی مد نظر فناوری هراسان را به مخاطب القا کند.

پرده سوم: چرا مزرعه پدری در خبرگزاری تسنیم از دو تابعیتی ها قهرمان می سازد؟

پرونده «مزرعه پدری» حاصل تلاش نامشروع محفلی است که با نفوذ در خبرگزاری ارزشمند تسنیم  توانست به تریبون قدرتمندی برای اعمال نفوذ خود در جامعه و سیاست گذران کشور دست یابد. آن ها مهندسی ژنتیک و دستاودهای آن را تخریب می کنند تا ایران همچنان از به کارگیری این فناوری مدرن عقب بماند و نتواند همگام با کشور های جهان در بخش کشاورزی-که گلوگاه حیاتی بقای یک جامعه است- توسعه یابد.

در راستای رسیدن به همین هدف است که گردانندگان مزرعه پدری، از دو تابعیتی ها قهرمان می سازند، آن را که در تمام سال های عمرش در آمریکا زندگی کرده برجسته می کنند و با افتخاری معطوف به حس خود کم بینی میهنی، در هر گزارش بارها تاکید می کنند که او یک دانشمند «از آمریکا برگشته» است! گویا که تحصیل در آمریکا و کارمند یک دولت آمریکایی بودن امتیازات ویژه ای به او بخشیده است که دانشمندان وطن از آن بی بهره هستند!

وقتی می گوییم دانشمندان وطن، از دانشمندانی حرف می زنیم که در سال های دشواری، در روزهای جنگ و در تمام فراز و نشیب های روزگار این مردمان، کنار آن ها ایستاده اند. همانند آنها به جبهه ها رفته اند و شهید داده اند. همانند آن ها از کمبود امکانات رنج برده اند، اما برای امکانات تحقیقاتی بیشتر! به چمدان به سوی ایالت متحده آمریکا نبسته اند!!

آقای اردکانی به اذعان خود همزمان با اتمام جنگ به ایران برگشته است. تا دوران سربازی اش نه در جبهه ها- که از  طرف دولتی که حقوق بگیر آن بوده و  از امکانات «کافی» اش بهره ها می برده، به سویشان آتش گشوده می شد- بلکه در موسسه انستیتو پاستور در اتاق های امن آزمایشگاه بگذرد.

 به زعم نویسندگان مزرعه پدری ، حتما حق با  جناب اردکانی است که ایران را ترک گفته و  سال 85 زمانی که امکانات به حد کافی رسیده(!) باز گشته است! اما سوال اینجاست:

  1. چرا جناب اردکانی حالا مانع راه دانشمندانی شده است که برای رساندن امکانات -به حد کافی- خون دل ها خورد اند. کسانی که پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی و دهها زیرساخت دیگر را در همان دوران سختی پایه گذاری کرده اند!
  2. چرا آقای اردکانی سال ها در آمریکا -مهد تولید محصولات تراریخته –  زندگی کرده است و هرگز مقاله ای علیه این فناوری ننوشته است؟ چرا در امریکا از تعهد انسانی خود چشم پوشی کرده است؟ ایشان خود اقرار می کند که چون این «کار» او  نبوده.. اما چه شده که پس از ورود به ایران در این حوزه متخصص شده و این کار او شده است؟ چطور به یکباره در حوزه ایمنی زیستی «متخصص« شده است؟
  3. آقای اردکانی که در تمام دوران انقلاب، انقلاب فرهنگی، دفاع مقدس و سازندگی را در آمریکا سپری کرده است، بدون اشاره به دستاوردهای عظیم علمی دانشمندان متعهد و متدینی که در عین حضور در همه عرصه های انقلاب و دفاع مقدس رتبه اول رشد علمی جهان را نیز  با همین امکانات موجود به ارمغان آورده اند لازم است توضیح دهد که با وجود امکانات غیر کافی این دستاوردها چگونه محقق شده است و خود ایشان با بر خورداری از امکانات بی پایان کشور متبوعش جرا از شاخص هرش پایین تری نسبت دانشمندان متعهد وطن برخوردار است؟

جامعه علمی کشور در حوزه کشاوری، که حفظ «امنیت غذایی» و در پی آن «امنیت سیاسی» و « امنیت اجتماعی»  کشور را رسالت خود می داند، خواستار بررسی دقیق سوابق کسانی است که سالها در آمریکا از فناوری هایی همچون مهندسی ژنتیک بهره برده اند و هرگز اعتراضی به ان نداشته اند در حالی که  به زعم خود دارای علم و جایگاه درخوری هم در این کشور بوده اند. اما اینک به ایران بازگشته اند و در مسیر دستیابی به همان فناوری ها برای جمهوری اسلامی ایران سنگ اندازی می کنند.

پرده آخر: جریان سازی سازمان یافته علیه محصولات تراریخته توسط  پرونده مزرعه پدری در تسنیم

سن در تسنیم تا به امروز از تاکیتک های جنگ روانی در خبرگزاری تسنیم -همچون دروغ بزرگ، وحشت آفرینی و…- پرده برداشته است. انتشار اخباری مبنی بر اخراج یک استاد دانشگاه نیز جدای از هدف قرار دادن ذهن مخاطبان، دور کردن مردم از واقعیت و بدین ترتیب فشار بر سیاست گذاران نیست.

آن ها با پخش چنین اخباری در واقع به جنگ روانی با پژوهشگران کشور دست یازیده اند و «مظلوم نمایی» یک اصـل بسیار اسـاسی و مؤثر در جنگ روانی است. گردانندگان مزرعه پدری به خوبی از ویژگی های روانی و عـاطفی عموم مردم، مثل ظلم ستیزی و نوع دوستی آگاه هستند. آن ها می دانند بر اساس این اصل وقتی شخصی را مظلوم جلوه می دهند (استاد دانشگاهی که بخاطر نقد محصولات تراریخته اخراج شده است و هم اکنون بیکار و درگیر مشکلات اقتصادی است)، دیگر حقیقی یا کذب بودن این مظلومیت مهم نیست؛ مهم ایـن اسـت کـه مخاطب از دانستن واقعیت محروم می شود و در نهایت کسی از خود نمی پرسد که چرا یک دانشمند از آمریکا برگشته قهرمان ملی و امیرکبیر! دوران معرفی می شود (4) و دانشمندی که در تمام سال های عمرش در کنار مردمان کشورش بوده و عضوی از خانواده اش را در روزهای جنگ از دست داده است توسط همان تریبون، نفوذی راکفلر معرفی می شود (5)؟

چگونه است که سال ها تحصیل در امریکا و عکس گرفتن با دیوارهای آن افتخار می آفریند  (تصویر 8) و امبرکبیر می سازد! اما دانشجویی که با بورسیه جمهوری اسلامی ایران دوره دکتری اش را  در موسسه بین المللی تحقیقات برنج گذرانده است (تصویر 9) و پایان نامه دکتری خود را تقدیم به امام راحل و شهدای انقلاب اسلامی کرده است (تصویر 10)، جاسوس خوانده می شود؟ پاسخ با شما. چرا که این سوالی است که گردانندگان مزرعه پدری هرگز پاسخ آن را به جامعه علمی نخواهند داد……

                                                        تصویر 8. بدون شرح

 

تصویر 9. دکتر بهزاد قره یاضی دوره دکتری خود را با بورسیه جمهوری اسلامی ایران در موسسه بین المللی تحقیقات برنج گذرانده است.

 

تصویر 10. تصویر صفحه تقدیر در  پایان نامه  درجه دکتری دکتر بهزاد قره یاضی. 

منابع:

1)جریان سازی در فضای مجازی،با تأکید بر رسانه های اجتماعی، قاسم صفایی نژاد

2) خبرگزاری تسنیم/عنوان خبر: مستند ویژه ترور علمی دانشمند ایرانی/ تاریخ خبر:10 مرداد 1395

3)خبرگزاری تسنیم/ عنوان خبر: پروژه ترور علمی دانشمندان ایرانی توسط نفوذی‌های راکفلر/وزیر علوم موضوع را به «فریدون» ارجاع داد/ تاریخ خبر: 10 مرداد 1395.

4) بخشی از گزارش خبرگزاری تسنیم: …رفتاری بود که با دانشمند از امریکا برگشته ایرانی یعنی جناب دکتر متولی‌زاده اردکانی صورت گرفت…..  تا اگر امیرکبیری را یافتند او را در زمان جوانی از کشور خارج کرده یا کنترلش کنند. گزارش کامل را اینجا بخوانید.

5)برخی از پژوهشگران پیشکسوت ایران از سوی پرونده مزرعه پدری در خبرگزار ی تسنیم، بارها با عنوان جاسوس یا نفوذی راکفلر به مردم معرفی شده اند. سن در تسنیم در شمار های آتی به طور مفصل به این ادعاها پاسخ خواهد داد.

*بدیهی است مخاطب این یادداشت منحصرا دست اندرکاران واحد ذیربط تسنیم در تولید مطالب مجعول و سراپا کذب علیه محصولات تراریخته مانند مطالب زنجیره­ای “مزرعه پدری” یا “ایران-ایری-راکفلر” است و ربطی به کارکنان و مدیران زحتمکش به ویژه خبرنگاران صمیمی این رسانه و سایر بخش ها و واحد های آن ندارد. امید است مدیریت ارشد این رسانه با خود پالایی، رسالت سنگین اطلاع رسانی صحیح، دقیق و منصفانه را در این حوزه نیز جاری و ساری کند.

 

بیشتر بخوانید:

سن در تسنیم شماره 6- “دم درآوردن” انسانها: افسانه یا واقعیت؟ (قسمت 2)

سن درتسنیم شماره 5-“دم درآوردن” انسانها: افسانه یا واقعیت؟ (قسمت 1)

سن در تسنیم شماره4-گوشت هیولای بلژیکی با طعم «شایعه»!

سن در تسنیم شماره3- تشکر از راکفلر؛ بختک «دروغ» بر سینه «علم»

سن در تسنیم شماره 2-از تقطیع تصاویر تا روایت واژگون از یک تجربه موفق

سن در تسنیم شماره1-اهمیت تولید ملی محصولات تراریخته در توسعه اقتصادی

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.